Kroondijkje.reismee.nl

ungani!!

Joehoe!!

Het is nu al de derde week dat we hier zijn en de tijd vliegt gewoon! Het voelt ook gewoon of we nooit terug zijn gegaan naar Nederland voor 6 weken. Het is ook gewoon leven we gaan naar stage, s'avonds lekker chillen, vroeg naar bed en ik het weekend gewoon naar het strand en lekker stappen. Geld om elk weekend weg te gaan hebben we niet dus we moeten ons gewoon vermaken in Port Alfred maar dat is geen probleem eigenlijk.

Woon samen met barbara, amerins en yvon in appartement. Deel kamer met Barbara en Amerins en Yvon delen een kamer. We hebben twee keukens en een grote woonkamer. Niet verkeerd dus.

Zal even wat vertellen over stage wat ik nou eigenlijk doe.

Ik werk samen met Barbara aan het Project Ingubo. Ingubo is een activiteitencentrum naast de dump in Port Alfred die geopend is van 9.00-16.00 zodat straatkinderen die op de dump rondhangen daar heen kunnen komen. Deze straatkinderen zoeken op de dump naar voedsel of lege flessen om in te zamelen. Ze gaan niet naar school en hun ouders/opvoeders als ze die hebben geven niks om hen. Probleem is dat het centrum nog niet loopt. Dus Barbara en ik zijn er om activiteitencentrum weer lopende te krijgen. Wat ze bijvoorbeeld nodig hebben is voedsel dat ze kunnen maken voor de kinderen overdag, lopend activiteitenschema met spellen en lessen om ze voor te bereiden om terug te gaan naar school. We moeten daarin de vrijwilligers coachen, want zit geen actie in en geen idee wat ze doen. Ook moeten we de kinderen motiveren om terug te gaan naar school en de jongeren boven de 18 die niet naar school willen helpen bij een baan. Alleen komt veel bij kijken want veel kinderen hebben geen ID en je weet weinig van ze. Dus we moeten familie op gaan zoeken of waar ze wonen om daar achter te komen. Homevisits(soort ambulant werk) en natuurlijk schoolvisits. Want de leraren geven niet genoeg aandacht aan de kinderen, wat ze wel nodig hebben want ze lopen erg achter op school. Vaak gebeurd is dat de kinderen voor stom worden verklaard en het kind gaat dan niet meer naar school omdat ze zich buitengesloten voelen door zowel leraren als studenten. Daarnaast hebben we zoals het nu staat bijles Xhosa, voor de basisdingen want veel mensen uit de Xhosa bevolking in de township kunnen geen engels. Dus je hebt constant een vertaler nodig.

In de afgelopen 2 weken hebben barbara en ik veel geobserveerd en georiënteerd. Ook hebben we gemerkt dat de achtergrond van de kinderen en jongeren geen kattepis is. Dat je ze wel kan helpen om weer naar school te gaan maar je moet je ook vooral bezig houden met de problemen die de jongeren hebben thuis. Want vaak is het zo dat de ouders/opvoeders problemen hebben zoals alcohol misbruik, zorgen niet voor kinderen (kinderen die geen kleren hebben geen eten krijgen etc.) seksueel misbruik, mishandeling of dat ze voor hun broertjes en zusjes moeten zorgen op leeftijd van 14 jaar. Vandaar dat we ook homevisits gaan doen dus dat de ouders en opvoeders zich weer verantwoordelijk voelen voor het kind, wat mij een hele moeilijke taak lijkt. Je kunt je ook niet voorstellen dat er kinderen bij zijn van 5 jaar oud en die op de dump de hele dag tussen het vuilnis zitten. Niet naar school gaan, geen eten, hele dagen in vieze kleren lopen en die eigenlijk niet beter weten. Misschien ook maar beter, maar goed gewoon niet normaal. Maar als het counseling tussen ouders en kind niet lukt, andere oplossingen bedenken. Bijv. Dat kinderen uit huis worden geplaatst, maar dan denk je wel aan het extreme en daar komt heel veel bij kijken. Alleen voor de wet van Zuid Afrika (childerens act 38) kan je dat wel doen als social worker en politie agent. (deze wet moeten we nu ook leren).

Kortom kan er al een boek over schrijven, kan het beste zeggen als je echt wil weten wat we doen en hoe het hier is. Kom eens langs. Moeilijk om uit te leggen. Dit doen we dus drie dagen in de week. Donderdag lopen we met social worker mee Rose. Zij werkt als social worker in Kenton Sea dat is 15 min verder op. Zij gaat ons de eerste maanden leren hoe de Wet van Zuid Afrika in elkaar zit.(Kinderwet laat ik maar zeggen). Hoe je kinderen registreert, hoe je als social worker te werk gaat. Dus van intake tot aan uithuisplaatsing en coaching van de ouders/opvoeders van kinderen en evt. coaching van gastgezin waar het kind in zit. Beetje Jeugdzorg/Jeugdhulpverlening achtig denk ik. Dat vind ik echt super interessant en kunnen we veel van leren en weer toepassen in het Ingubo project want dat doen Barbara en ik hoofdzakelijk alles alleen, dus met weinig begeleiding.

Wat ik verder doe hier met mijn leven, lekker genieten van de lente, lekker op stap gaan zijn heel veel nieuwe studenten op campus en ook gezellig. Dit weekend ga ik naar port Elizabeth voor mijn visum want die heb ik nog niet. Afgelopen weekend boatraces, feestweekend. Echt heel gezellig en super druk overal. En heeeel veel mensen die super maar dan ook super dronken waren. Dat ze in het water gingen springen, kleren uittrokken, echt super gekheid! Niet allemaal hoor maar gebeuren veel dingen op zulke feesten je kijkt je ogen uit. En ik ga vanaf volgende week voetbal trainen samen met de mannen die op de stenden campus studeren, hoofdzakelijk Nederlanders. Dus ben enige meid. Vind het wel beetje eng dus heb vriendin gevraagd Zuki die werkt in de keuken van de campus en die wilde wel met mij mee. Denk dat ik na de eerste training helemaal gesloopt ben.

1 Grand Street

Port Alfred

6170

South Africa

Tel nummer: 0780224427

Dit is mijn adres en telefoonnummer. Je mag me altijd een kaartje sturen vind ik leuk!

Lieve mensen dit was mijn story, bij vragen kunnen jullie mailen naar kroondijkje@hotmail.com. Wat ik wel verwacht want is nog beetje chaos in mijn hoofd dus misschien komt het ook wel chaos over!

Liefs Lyan

Reacties

Reacties

Anja

Je doet echt goed werk daar..!!
super...
xx anja

nelleke

Jeetje,dat is niet niks Lyan,super hoor dat jij dit doet,en nu maar hopen dat er ook iets uit komt,ook al zou je er maar 10 redden van die zooi,heb je toch bereikt wat je wil...toch?
Het is te ver en kost denk ik nog al wat,maar lijkt me wel goed inderdaad om het met eigen ogen te zien wat jij met de andere meiden doet.Petje af hoor.
hier is het snert weer,regen regen regen,dus jij zit daar wel goed denk ik.
Nu meid,tot de volgende mail,hou je taai,groetjes en dikke kus van de Wissing kliek hier in huis,Doei Lyan.

Brenda

Dag lieverd.
Wat een verhaal zeg!
Wel leuk om dit allemaal te lezen.
Zo te lezen heb je het heel druk!

Fijn dat je nu ook je eigen plekje heb daar!
Succes met de voetbaltraining.

Ik schrijf je adres wel even op!
Veel plezier daar! Geniet er van.

Dikke kus ons..

Jaccie

Leuk om even wat te lezen!
Love you en groetjes daar!!

Sanne

Jeetje..wat leuk om te lezen allemaal..
Wat een super interessante taak hebben jullie zeg!
Echt een uitdaging om wat van Ingubo te maken! Dat gaat helemaal goed komen met zulke fanatiekelingen als Barbie en jij :) Had er graag bij willen zijn!
Blijf vooral verhalen schrijven..is leeeuk!
Oh en ik woon inmiddels in mijn eigen huisje in Menaldum!! :D echt mega groot..heb eindelijk alles een beetje ingericht nu..echt zo leuk! Nou we horen!

Dikke tút van mij..

Sabine

Hey Lyan!

Molo unjani?!

Leuk je update. Ik was al benieuwd naar een bericht. Ik ben blij dat jullie alsnog de housevisits kunnen doen. Mahoy wilde dit heel graag, maar dat was voor ons op zulke korte termijn niet te doen..

Ik merk alweer dat je je Port Alfred ritme weer gevonden hebt haha!

Doe de allerliefste groetjes aan Mahoy, Sindiswa, Alfred, Mike, MZ, Mzondi, Lili, Ntombi en alle andere lieve Port Alfred mensen!
En natuurlijk ook aan Barbara! Heb je nog kleren nodig daar voor de kids? Ik heb wat vrienden die wat voor me hebben wat ik kan opsturen! U roept maar!

Tuuuuut!

yvonne Scholten

hoi Lyan,
het klinkt wel behoorlijk moeilijk wat je allemaal moet proberen op te zetten. Zal wel heel veel voldoening geven als er iets een beetje lukt.
Succes met het voetballen en laat die kerels een poepie ruiken!
groet Yvon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!