Kroondijkje.reismee.nl

Een verhaaltje uit het het verre zuiden!!!

Lieve mensen,

Ik heb al een hele poos geen verhaal meer geschreven, komt dat andere dingen mij even bezig houdt op het moment.

In ieder geval het gaat goed met onze baby INGUBO. De 13 kinderen die we hebben terug gebracht naar school gaan nog steeds naar school. Vier kinderen hebben nog steeds een school uniform nodig maar moeten even kijken hoe we gaan betalen. En we willen zien dat ze een tijdje volhouden. 1 jongen van 16 jaar die weer terug gaat naar school, is dat laatste week niet meer gegaan, dus daar moeten we even wat aan doen. Hij verdient het nog wel om nog een kans te krijgen....De kinderen komen na school na INGUBO om met ons te praten en te eten en dat vinden ze geweldig! En we hebben na 6 maanden zo'n hechte band met de kinderen/jongeren opgebouwd. In totaal zijn er ong. 30 kinderen/jongeren die komen naar INGUBO. Dus dat is weer een goede start van het jaar. Begin van het jaar kwamen er ook leraren van volwassen ondewijs (vanaf 16 jaar) om jongeren les te geven, Alleen ze lieten iedereen in schrijven die ook maar wilde. Maar ze waren natuurlijk niet allemaal gemotiveerd. Dus dat is na vier weken weer gestopt. Maar 1 lerares wilde niet opgeven dus wilde wel weer met ons samenwerken. Nu zijn er ong 12 leerlingen die komen elke dag om les te volgen. En die zijn dan wel gemotiveerd om wat te doen. Eind Maart willen we ook gaan camperen in Grahamstown (volgen programma dat is gericht op teambuilding). We nemen dan alleen de kinderen mee die naar school gaan/ jongeren die volwassen onderwijs volgen bij INGUBO en de jongens die willen werken. Chillers die bij INGUBO komen niet, ook om aan te geven alleen als je wat doe wordt je beloond. Is wel moeilijk want die jongens of meiden hebben we dan wel goede band mee opgebouwd dus moeilijk om nee tegen te zeggen.. maar thats life! Zo'n camping trip voor hele weekend is voor die kinderen een echte belevenis!!

En de jongens van een jaar of 18 zijn niet gemotiveerd genoeg om naar school te gaan. Maar werken willen ze dan, geld verdienen wil iedereen. We hebben voor de twee meest gemotiveerd (dat wij denken) jongens een baan. We zijn via via Steve gekomen die werkt bij afkickkliniek. Zelf is hij ook coke verslaafd geweest maar is er weer bovenop gekomen door hard te werken. Hij begeleid een groep jongens/mannen van afkickkliniek. Hij leert ze vaardigheden aan leren zoals betegelen/metselen etc. zodat ze dan in groepen kunnen werken aan bepaalde projecten, zoals huizen bouwen. En Steve wil dan twee jongens van INGUBO toevoegen aan deze groepen. Hij betaald deze jongens een klein gedeelte per week of per maand (ligt er aan hoe lang een project duurt) Als deze jongens kunnen bewijzen dat ze willen werken en hard werken krijgen ze hun hele salaris, als ze halverwege stoppen geen geld. Steve zal misschien later meer jongens nodig hebben van INGUBO. Wij zijn ook nog steeds bezig met banen zoeken voor de jongens. Wat niet heel makkelijk is, ook omdat ze natuurlijk school niet hebben afgemaakt.(Wegens omstandigheden kan steve nog even niet die jongens helpen maar we wachten nog even op iemand die steve zijn plaats vervangt)

Wat ik heel interessant vind waar iemand mij vorige week op wees, is dat de maan vanaf de andere kant groter wordt, dat het water in de gootsteen vanaf de andere kant wegloopt. En we zitten hier aan de andere kant van de evenaar, dus zal dan alles de andere kant op gaan? Ik realiseer me ook dat ik tegenwoordig tel vanaf mijn pink. Terwijl je normaal gesproken met je wijsvinger begint, zo heb ik het ieder geval geleerd. Nu heb ik gemerkt ook dat mensen meer naar hun gevoel luisteren, ze zeggen wel eens je moet je hart volgen. Ik bedoel ze denken niet echt zoals wij meestal oorzaak-gevolg. Ze doen ook eerst en gaan dan pas denken. Nu dachten wij heeft dat dan ook te maken dat alle landen onder evenaar minder ontwikkeld zijn dan boven de evenaar? Misschien komt het antwoord zeer binnenkort....

Iedereen heeft een moment dat je alles zo oneerlijk vind. Je ziet beelden op televisie of je ziet dingen met je eigen ogen. Waarom zijn er kinderen die op de dump leven, waarom hebben zij ouders die niet voor ze zorgen? Hun kunnen de ouders zoveel kinderen op de wereld zetten terwijl ze helemaal geen geld hebben of een plek hebben op te leven. Waarom zijn er mannen die met meerdere vrouwen zijn getrouwd, hoe kunnen ze dat de vrouw aan doen? Hoe kunnen de mannen als ze 18 zijn naar bos gaan om te worden besneden, terwijl het daar een strijd is tussen leven en dood. Waarom liegen mensen hier? Ik ben over het punt heen dat ik de cultuur en het leven hier accepteer en respecteer, het is gewoon zoals het is. Het is hetzelfde als je vraagt waarom is een banaan krom. Ik heb geleerd kleine dingen in het leven te waarderen. Ik heb geaccepteerd dat ik hier in een andere wereld leef en dat ik niet in de westerse wereld leef. Als je Port Alfred binnen komt lijkt het ook wel een mooi toerist paradijsje, maar achter dit paradijsje schuilt nog een hele andere wereld!

Ik zat savonds buiten met yvon en we waren aan het praten. Een man zat gewoon daar naast die afval bak en te graaien naar eten. Wij waren gewoon lekker aan het kletsen tot ik dacht/zei eigenlijk is het niet normaal dat die man daar zit en wij praten maar lekker verder alsof er niks aan de hand. Tuurlijk je kan er niks aan doen maar je kijkt er niet meer van op dat iemand naast een afval bak zit.

In Port Elizabeth met ik ook naar een 'white'township geweest. De type mensen die daar leven zijn van die tokkies die je dan ook wel in Nederland hebt. Vond dat helemaal niet raar om te zien eigenlijk..... 'black'township zijn meer verschilllende huisjes, verschillende kleurtjes, wat vrolijker, mensen lopen gewoon lekker rond. 'white'township is meer een ghetto, ziet er allemaal wat 'grijs' en saai uit... En lopen haast geen mensen rond. Soms wat mensen in het gras potjes bier te drinken...... Deze type mensen die in het gras zitten kan ik vergelijken met een bepaalde persoon(personen) maar kan helaas niet noemen in dit prachtige verhaal!;)

Dit was even mijn verhaal voor nu....Bedankt voor het lezen lieve mensen!

LIefs

Reacties

Reacties

Chantal

Hey lieve schat,

Wat heb je dit weer super mooi geschreven!
Haha, ik moet nog wel lachen om het verhaal van het omgekeerde... ben benieuwd of jullie daar nog achter zullen komen:P!!!
Maar echt super dat jullie al zoveel bereikt hebben en nog steeds zo goed bezig zijn!
Heel veel succes natuurlijk nog en spreken snel weer:D!!!

-xXx-

heleen

chickieee prachtig verhaal weer en wat doe je daar toch goed werk! over 4 maanden nemen we ff een break:) time flies!! xxxxxxxxxxxxxx.

jacqueline

Heey schatje, fijn ook hier weer eens wat te lezen, je krijgt nog reactie op je mail hoor. Tis nu wel aftellen en ja dan moet je het wel af gaan sluiten met een goed gevoel. Dus het accepteren van die cultuur hoort daar ook bij. Geniet nog even, wij gaan hier al een beetje aftellen, Isza streept op een kalender de dagen af :)

Dikke kus voor nu, maar even snel skypen oké.
XXX Jacq en de rest van de familie

Elise

Heeey schat!
Wat een verhaal weer! Super mooi! Wat super goed dat het met Ingubo zo goed gaat en dat jullie maar blijven ontwikkelen en dat er al zoveel naar school gaan en blijven. Ook mooi dat jullie voor die jongens een "baan" hebben gevonden:D Top!
Wat grappig van dat omgekeerde hahah;) Geweldig!
Ben weer super trots op je meid! Voor jezelf ook fijn dat je kan accepteren hoe daar geleefd word dan heb je ook wel stukje rust bij jezelf denk ik;)

Heeel veel succes nog en heeel snel skypen!!

Xxxxx Liefsss

yvonne scholten

hoi lyan,
super dat het zo goed gaat en dat de jeugd ook naar school blijft gaan.
Het lijkt me ook het minst gestresst als je accepteert zoals het is en gewoon je steentje (rots) bijdraagt.
Wat goed van die banen.
Nog lekker zo doorgaan.
Liefs uit Lemmer
Yvon

Linday

wauw! ik heb geen woorden voor je verhaal. voordat stuk over het accepteren en waarderen van de cultuur. het is ook heel anders en je kan niet anders doen dan het accepteren. zo is het nou eenmaal. mooi verhaal over de evenaar ;) ben benieuwd naar het verhaal chicka! ik ga je vanavond terug mailen. dikke lik en ik mis je.
nogmaals mooi verhaal! echt.
xxx

nelleke

Hoi Lyan , fijn dat het ondanks alles goed met jou gaat , blijf het knap vinden wat jij doet , ga zo door , en tot het volgende verhaal , blijf het altijd leuk vinden om te lezen wat jij daar allemaal mee maakt , dikke tût en groeten van de wissing bende.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!