Kroondijkje.reismee.nl

Het leven is geen pepernoot!!!

Jabo!!!!

Wist je dat er maar 4 miljoen blanken in Zuid Afrika wonen, voorheen was het 8 miljoen maar de helft is geëmigreerd. Meeste van hen wonen nu in UK of Australië. Er wonen 48 miljoen zwarten en 1 miljoen gekleurde mensen in Zuid Afrika. Er zijn 11 verschillende talen hier in Zuid Afrika, o.a. afrikaans en Xhosa. Dat was even een weetje tussen door.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb geschreven maar ik dacht nu wordt het toch wel weer eens tijd om jullie even op de hoogte te brengen van mijn belevenissen.

Dan is er nog wat als je als jongen een man wilt worden in de Xhosa cultuur, moet je Bush in. Dat houdt in dat je dan ong. 2/3 weken de Bush in gaat, eerste dacht wordt je besneden zonder verdoving en alles en dan moet het vanzelf helen. Als je die pijn bent doorstaan ben je een man. Eerste dag dat de man uit de Bush komt is er een groot feest met familie en alles. De man moet voordat hij de Bush in gaat ook alle kleren weg doen en krijgt dan een hele nieuwe garderobe. Ze moeten dan die kleren ong. 6 maanden dragen en dan moeten ze weer een nieuwe gaderobe krijgen. Is niet zonder risico's en je hoeft het ook niet te doen, maar hoort gewoon echt bij de cultuur. Ondanks dat de mensen hier wel volgens westerse manier bijna leven zijn dit soort tradities nog steeds wel belangrijk.

Met mijn stage Ingubo gaat het goed. We hebben met de burgemeester gepraat van Port Alfred en die wil gewoon voor elk kind die terug naar school gaat van Ingubo een schooluniform kopen. En onderwijzers van volwassen onderwijs hier in Port Alfred die meestal in de avonden les geven aan volwassen willen ook wel s'ochtends bij Ingubo komen om les te geven. Want er zijn jongeren bij Ingubo die te oud zijn om weer terug te gaan naar school dus als ze willen moeten ze naar volwassen onderwijs gaan.

Voor mij en Barbara wordt het steeds wel heftiger, omdat je de families van de kinderen en de kinderen zelf natuurlijk beter leert kennen. En er nu achter komt hoe situaties nu echt in elkaar zitten. En we hebben vertrouwen opgebouwd met de kinderen maar ook met de ouders dus ze komen ook steeds meer naar ons. Zo hebben we dan ook een moeder van 8 kinderen (niet alle acht haar kinderen, haar zuster is overleden en zorgt voor ze) die samen met haar man dus in totaal met zijn tienen in een klein schuurtje wonen eigenlijk. En laat zeggen drie bedden voor 10 personen. Soms kunnen niet alle kinderen slapen thuis omdat er geen plaats is. Een van de kinderen is HIV positief en met 2 kinderen hebben we vandaag een test gedaan en was negatief tot nu toe want ze moeten over 3 maanden weer. Haar man is ook ziek want die heeft vroeger een ongeluk gehad en wij denken ook een alcohol probleem, dus ze staat er alleen voor. Niet alle kinderen gaan naar school, 2 nog niet en die hebben we nu net ingeschreven dus die gaan in Januari terug naar school. Dus dat is harstikke goed, maar we hebben wel gerealiseerd dat zo niet langer kan. Dus we hebben met haar gepraat en ze heeft ook wel aangegeven dat ze meer hulp nodig heeft. We hebben gezegd dat we haar kinderen niet van haar af willen pakken, maar het zou wel beter zijn voor ze dat ze een ander plekje kunnen krijgen, bijv. in gast gezin. Ze begon te huilen, maar dat was juist van opluchting.

Dan nog een moeder van 22 jaar met twee kinderen van 8 en 5 jaar. Moet je na gaan ze was 14 jaar toen ze de eerste kreeg. En contact met moeder is niet goed, ze woont nu bij haar vriend en haar schoonmoeder. Ze is zelf nooit naar school geweest, geen werk en moet voor twee kinderen zorgen. Als 1 van de kinderen stout is dan geeft ze hen een tik maar haar kind geeft haar dan net zo'n harde tik terug. En ze is vaak onder invloed en ze kan haar agressiviteit onder controle houden. Ze vertrouwd niet veel mensen, heeft lang geduurd ong. twee maanden voordat ze ons een keer vertrouwde. We willen voor haar een ID aanvragen want die heeft ze niet, ze bestaat eigenlijk niet volgens het bestand. We moeten contact zoeken met moeder en die moet contact zoeken met ziekenhuis waar ze is geboren om ieder geval beetje informatie te krijgen. Alleen we hebben ook gedacht dat ieder geval de kinderen naar school moeten voordat ze in hetzelfde schuitje komen te zitten als hun moeder. Gelukkig kunnen de kinderen ieder geval in Januari weer terug naar school. Alleen de moeder kan soms nog heel erg agressief reageren als het niet zo gaat hoe zij het wil. En Barbara en ik werden dan ook gefrustreerd. Dus ik dacht ik ga ook gewoon een keer zo reageren. Dus heb gezegd tegen haar of je gaat nu met ons mee om met je moeder te praten of je gaat terug naar de dump en je blijft een shit leven hebben. Je hebt twee kinderen en daar moet je ook aan denken aan hun toekomst, maar als je dat niet wilt, je kunt nu gaan kiezen wat je wilt. En ze was stil en ze zei is geen probleem, ik ga met jullie mee. Ik had verwacht dat ze nog bozer zou worden, maar ging juist de goede kant op. Je hebt echt mensen tussen met een unieke gebruiksaanwijzing die moeilijk te lezen is maar daar leer je dus wel echt wat van.

We zijn ook naar Lesotho geweest, was echt super mooi, de bergen zijn zoals in de Lord of the Rings film super prachtig mooi. We hebben daar overnacht in een traditioneel dorpje. De mensen leven daar hoe ze ook in de middeleeuwen leefden, echt super interessant omdat allemaal zo te zien. Ik heb daar zelfs nog paardgereden, zijn niet zulke grote paarden, maar super sterke benen omdat ze gewend zijn door de bergen te lopen.

Over ander halve week gaan Barbara en ik ook op vakantie, even 10 dagen naar Mozambique. We blijven wat in het zuiden en aan de kust. Moet heel mooi en lekker weer zijn. Is daar ook even ietsje warmer dan in Zuid Afrika. We zullen zien. We zijn niet van plan om echt rond te gaan reizen dit keer. Maar gewoon even de hoofdstad bekijken, wat aan het strand liggen en wat rond kieken. Relax vakantie zijn we ook wel echt aan toe. Beetje raar maar tijdens de kerstdagen gaan we dan weer terug reizen, want we willen de 27ste terug zijn. Want dan is er feest hier en omstreken, oudjaars dag blijven we dan in Port Alfred en Nieuwjaarsdag willen we dan even ergens anders kieken. En dan 2 januari komt mijn moeder en oma op bezoek.......5 januari ben ik jarig...!!! Wat een feest allemaal hea;)

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen,,, en gezellig uiteinde. Had bedacht om kaartjes te sturen, maar ben ik al een beetje laat mee.

Hoop dat het verhaal niet veel te lang is, kan eigenlijk veel meer schrijven want heb zolang niet geschreven en heel wat beleefd maar dat ga ik dan nog wel eens vertellen dacht ik zo.

Liefs Lyan

Ps: Ik heb foto's op hyves staan.

Reacties

Reacties

nelleke

Hoi Lyan,je hebt wer een mooi verhaal verteld meid,en wat doen jullie goed je best daar zeg,ik hoop dat jullie een fijne vakantie zullen hebben daar,hebben jullie wel verdient.
wij wensen jullie ook een fijne kerst,goed uit einde,zal heel andrs wezen dan hier in het koude kikkerlandje,en straks veel plezier met mam en oma,alvast een fijne tijd,en tot ziens met een dikke tût van ons allen hier.
groetjes Jan Nel en de kids

jacqueline

mens wat beleef je daar toch iets geweldigs. Ik word toch echt wel jaloers op je. En die vakantie met Barbara die hebben jullie dik verdient. En daar gaan jullie ook echt genieten hoor :).

Elke keer als ik je verhaal lees sta ik versteld wat daar allemaal nog gebeurt en kan. Dat is bij ons toch "bijna" niet meer aan de orde. Op de schrijnende verhalen na natuurlijk, ook die hebben we hier.

Ik heb je wel een kaartje gestuurd voor de feestdagen, hopelijk komt ie een beetje op tijd aan..... je weet het maar nooit. Maar goed is dat niet het geval dan jij ook samen met Barbara hele fijne feestdagen, goed oud&nieuw, ik neem een borrel op je. En je verjaardag, ja ga die lekker vieren met mama en oma.

Voor nu een dikke tût, en tot skypes.
daag lieverd.

Bren

Dag lieverd.
Wat een belevenis allemaal.
Toch we apart dat sommige niet eens bestaan in een bestand. Wel heel tof dat je straks weer even een weekje vrije tijd heb voor je zelf. Kan je even bij komen! Zal je vast nodig hebben. De feestdagen komen er weer aan! Zal je wel missen met kerst enz.
Ik wens jou ook fijne feestdagen! Have fun daar!

Liefs Bren

(L)

Chantal

Heey lieve schat!

Wat klinkt het toch allemaal weer super mooi! Echt super goed hoe jullie daar bezig zijn en hoe jullie mensen echt kunnen helpen! Ik snap dat het soms best heftig kan zijn wat je daar mee maakt, hier in nederland zijn wij ons daar allemaal niet zo bewust van. Maar jullie verichten echt goed werk en het is mooi dat jullie er nu voor hun zijn!
Elke keer als ik jouw verhalen lees, vraag ik me toch steeds weer af waarom ik niet naar Afrika ga... nou het kan natuurlijk volgend jaar nog, dus wie weet!
Maar meid, geniet lekker van je welverdiende vakantie en alle andere feestjes die eraan staan te komen (heb ook net je mail gelezen dus daar zal ik van de week ook nog wel even op reageren)!

Dikke kus en knuffel!

Marjan

Hey meid,

Zo ik zal ook weer eens reageren...het komt er steeds niet van, sorry!!
Maar ja jij beleefd daar natuurlijk ook veel interessante dingen en daar is ons wereldje even te saai voor... Je hebt het nog steeds naar je zin zo te lezen, goedzo! Vind het nog steeds zo knap van je. En wat vervelend dat je naar het ziekenhuis moest. Hoop dat je je snel beter voelt!Heerlijk dat je straks een weekje vakantie hebt. Kun je ook even bijkomen.
Nou meid, jij ook fijne feestdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar! Veel plezier met je moeder en oma straks! Veel liefs van Marjan en Esly en Arjan haha

yvonne scholten

hoi Lyan,
wat goed van je, die aanpak die ook nog aansloeg!
Natuurlijk een hele fijne vakantie en een goed uiteinde
Veel plezier met ma en oma; die kijken er ook echt naar uit!
groetjes, Yvon

Elise

Heeey lieverd!

Waauw ik ben weer helemaal stil na je verhaal. Jeetje wat maak je dar wat mee zeg. Maar super goed dat jullie dit allemaal doen en dat je er zoveel van leert. Dat je alle technieken steeds meer weet en dat je vertrouwen bij mensen opbouwt. Wauuw echt respect!! Vind het super.
Ik vind het ook super interessant hoe je elke keer verteld over de weetjes enzo:) Super!
Ook super van lesotho jeetje wat ggaaf joh! Dt jullie
nog zoveel krijgen te zien!!
En nu is je vakantie er al weer bijna op en op naar oud en nieuw!

Meid hele fijne dagen met alles en jaa je bent al bijna jarig!!

Liefssss xxxx(L)(L)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!