Kroondijkje.reismee.nl

Voorbeeld uit de praktijk!

Molo Ungani!

Het gaat helemaal goed met Lyan want ze is zondag weer naar de kerk geweest. En nu niet de kerken in het dorp maar echt in de townships. Er zijn wel iets van 60 kerken in de township, een kerk is niet altijd heel groot kan ook gewoon een gebouwtje zijn gemaakt van golfplaten. Maar toch is het een kerk waar de mensen samen komen in de avond en zondag. Als je naar de kerk gaat kan het soms wel 3 uren duren, praten ze in Xhosa waar je de helft van snapt dus is niet echt iets voor mij. Misschien een gospel kerk waar veel wordt gezongen en gedanst maar andere kerken niet echt. Dus hebben we soort tour van gemaakt. Vier verschillende kerken geweest. In ieder kerk 30 min geweest. Heel intressant, allemaal verschillende soorten traditionele kleren aan. Ene kerk gebruikt drums, ander alleen stem, handen en voeten als ze gaan zingen, ander heeft alleen koor en gospel kerk veel zang en dans begeleid door keyboard.

De straatkinderen van Ingubo waar ik dus stage loop, leren barbara en ik steeds beter kennen en dat is echt leuk. En je komt ook steeds meer te weten over hun achtergrond, waar ze wonen, wat ze leuk vinden en wat ze nodig hebben. We hebben een heel plan voor Ingubo gemaakt en een waslijst gemaakt van dingen die Ingubo nodig heeft. Het gebouw waar Ingubo inzit is verdeeld in drie gedeeltes. Een gedeelte voor Ingubo en de andere twee gedeeltes wordt geen gebruik van gemaakt. Dus we zorgen dat Ingubo een gedeelte erbij krijgt. Meer opberg ruimte of slaapplaats voor de kinderen als ze moe zijn of gebruiken als activiteiten of les lokaal. En we hopen dat we in November kunnen verhuizen naar de township zelf zodat het dichter bij is voor de kinderen. Het project is nu nog naast de dump (wat slechte invloed heeft op kinderen want dan gaan ze daar sneller heen) en buiten Port Alfred.

Vandaag was een kind ziek geworden (5 jaar oud). Heb hem naar de kliniek gebracht in de township, alleen daar zeiden ze tegen mij dat ze geen medicijnen in de kliniek hebben(beetje raar). Dus als je daar heen zou gaan als je ziek bent, heb je vaak niks aan want ze hebben toch geen medicijnen. Dus moet je naar ziekenhuis waar je veel geld moet betalen voor hulp en medicatie. En de meesten kunnen dat niet betalen. Toch kregen we verwijsbriefje mee van de dokter daar zodat we naar ziekenhuis konden gaan en niet hoefden te betalen voor de hulp en medicijnen omdat je dan al bij de kliniek bent geweest. Vrijwilliger van Ingubo die ook mee was zei dat ze dat normaal echt niet deden en dat de mensen het eigenlijk maar uit moeten zoeken. Maar omdat ik erbij was hebben we het dan toch wel gekregen, het is toch beetje scheef allemaal. Omdat ik blank ben en verbonden ben met Stenden? Geen idee. Het was dan niet zo heel ernstig met het kindje maar we konden hem niet zomaar naar huis laten lopen. Zonder dat we weten wat hij heeft. We hebben hem naar 'huis'gebracht. En wat ik daar aantrof, oeh lala. Een huis zo groot als een schuur gemaakt van golfplaten waar de jongen woont samen met nog 8 kinderen en zijn tante. Want zijn moeder is overleden en zijn vader is 'ergens'. Dus totaal 10 mensen in dat huis. En de oudste twee kinderen (meiden) van 12 jaar, kunnen er eigenlijkniet bij dus die moeten snachts ergens anders onderdak vinden. Dus levensgevaarlijk en niet normaal. Ik heb de zieke jongen van 5 jaar daar achtergelaten en uitgelegd wanneer tante medicijnen moet geven (of ze het echt geeft weet je dan ook niet)Hopelijk kan hij thuis blijvenpaar dagen en uitziekenhij was ook helemaalvermoeid. Of hij wordtmorgen ochtend als de zon op komt weer uit huis gezet zo van je bent ziek maar er geen plaats voor je vermaak je maar op straat. Dus gaat hij misschien toch wel weer naar de dump of hij komt naar Ingubo maar goed nog steeds ziek en geen plek om uit te rusten. Denk dat het laatste gebeurt.

En zo gaat dat dan bij de straatkinderen die bij Ingubo komen. En wij SPH'ers uit Nederland en Duitsland komen de wereld redden en hun leven verbeteren. Was het maar zo. Maar we proberen ieder geval wel er voor te zorgen dat Ingubo project gaat lopen zodat ze daar heen kunnen.

Het is wel grappig om te vertellen dat het bij Yvon en Amerins (mijn huisgenoten) in de badkamer zo vochtig is dat hele plafon onder de schimmel zit en dat er paddestoelen groeien. En ze zijn al groter dan hele champignons. Maar ze zijn hier hier slim;' we kunnen wel wat doen aan het plafon maar niet aan de paddestoelen, we verfen plafon wel even over'. Net of dat helpt. En in Nederland zijn de bezig met een huis bouwen en is klaar inpaar maanden?hier doen zehalf jaarover. Maar als je er ook langs loopt lijkt het ook wel zo ofzesiesta hebben van 8.00-17.00. (zoals yvon dan zegt).

Voor de rest gaat het hier helemaal prima.. kan niet klagen!

Doeiii en wel even kaartjes sturen trouwens!!!:D

LiefsXXX

Reacties

Reacties

Brenda

Dag meid.
Wat zielig voor het kindje dan. Dat je daar in Afrika eigenlijk niet zo veel kunt doen als iemand ziek is.
En als jij mee gaat dat ze dan wel wat hebben of kunnen betekenen voor iemand. Gek idee eigenlijk. Ik denk daar niet eens aan hier in Nederland.

haha Lyan de nieuwe kerkganger:p Grapje hoor.
Wel hilarisch om dit zo te lezen.

Champignons aan het plafon? hihi heb je ieder geval te eten daar:p hihi geintje...Dus misschien weer ergens anders wonen?Ik ben benieuwt.

(K) van Je broer.

Doeggg

xxx

nelleke

Gossie,Lyan naar de kerk..hihihi...maar ik moet je bekennen dat ik de manier waarop zij in de kerk zijn ,en bezig zijn met zang en dans ook heel mooi vind hoor!
Je doet erg je best lees ik,en ik hoop ook dat dat jongentje en nog zo veel meer kinderen door jullie hulp een beter leven zullen krijgen.
en wat die champignons betreft....zou ze toch maar in een winkel kopen hoor,je weet maar nooit,ik dacht dat ik mij alleen ergerde aan onze vochtige voegen in de badkamer,maar ik heb gelukkig geen last van paddenstoelen thuis groeiend aan het plafond...haha...
Maar ik ben blij te horen ondanks alle ellende daar dat het goed met jou gaat .
hoe is het weer daar?beter dan hier in ons natte kikkerlandje?Nu schijnt de zon ,maar dat kan zo weer omslaan,we moeten er mee door,kan je niks aan veranderen,hier is verder alles goed in huize wissing.
Het aller beste maar weer en de groeten van ons allen aan jou,en je huis genote,dikke kus en tot de volgende mail,doei doei

heleen

hallo meis,

ik heb vanaf vandaag ook internet dus eindelijk weer communiceren! ik heb al je verhalen gelezen en egt heel indrukwekkend! ik zal ook ff aan een verhaaltje beginnen! xxx

Linday

Lei-annnn, ik ga je zo weer even terug mailen ;). Want we hebben nog wat te bespreken ja...

Wederom, mooi verhaal, kan niet anders zeggen :)!
Je weet het altijd zo te brengen en te vertellen dat je niet kan stoppen met lezen, zit helemaal in het verhaal en zie het ook helemaal voor me, alle stappen die je neemt. mooi is dat! raar dat het daar zo gaat, dat is het leven. is moeilijk en hard, maar grotendeels niks aan te doen. wat jij kan doen zijn gewoon kleine beetjes helpen, wat je nu doet is helemaal geweldig. iets opbouwen voor een goed doel, ben trots op je. volgensmij is 10 maanden te kort voor jou! miss je dudie.

xxx dikke lik

yvonne scholten

hoi Lyan,
we kunnen het ons hier helemaal niet voorstellen!
Alles wat jullie kunnen doen, helpt toch echt wel mee. Hopelijk komt het project goed van de grond. Wat leuk dat jullie de jongens al leren kennen!
maak er wat moois van, groetjes Yvonne

Sabine

Wie was dat? Niet Lili toch?

En gaan jullie weer verhuizen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!