Kroondijkje.reismee.nl

En zo is het leven!

hallo iedereen!

Ik zit even te bedenken wat ik jullie even ga vertellen. Alles wat er tegenwoordig gebeurd begint gewoon een beetje een dagelijks ding te worden. Alles wat ik eerst heel vreemd, nieuw, intressant vond is gewoon normaal geworden. Helemaal niet erg, maar dan weet ik nu even niet wat ik moet vertellen.

Bijvoorbeeld een moeder die niet om haar kinderen geeft, kan je eerst heel boos om worden en denken van hoekan je dat ooit doen je eigen kinderen.Ze geeft welom haar kinderen op haar manier, maar niet zoals het eigenlijk zou moeten. De kinderen gewoon naar de dump laten gaan, niet naar school sturen,niet helpen met wassen,zorgen voor schone kleren en geen eten geven. Het is je eigen kind! Je begint het nu gewoon te begrijpen, als je heel arm bent, wanhopig niet meer weet wat je moet doen en elke dag op de dump bent tussen het vuil, daar wordt je ook knettergek van! Betekend natuurlijk niet dat wij het nietvoor het kind opnemen en dat we ze laten stikken maar je gaat er nu gewoon op een andere manier mee om. Vandaag zei ik ook tegen Barbara: ' ach ja vind het ook niet gek dat moeder niet met haar kind naar clinic gaat, want ze moet ook geld verzamelen om eten te kopen'. Terwijl je anders zoiets had, kind moet naar clinic. noodgeval, is jou kind dus ondanks alles je gaat mee. Maar we konden haar niet zo ver krijgen en dan kan je wel boos worden maar verandert de situatie ook niet denk ik dan maar weer.

Afgelopen weekend zijn we op kamp geweest met deze kinderen een nacht. Ze vonden het helemaal geweldig! Was alleen maar 1 nacht, ik sliep daar niet want vorige keer toen ik daar sliep met studenten van de school waar ik computer les gaf, kreeg ik ook blaasontsteking door de kou. Barbara heeft er wel geslapen, samen met vrijwilligers. Vond het helemaal super. In de nacht kwamen wel twee jongens bij barbara en vrijwilligster op de kamer. Ze zeiden niks maar stonden daar maar wat. werd wel aan ze gevraagd wat doen jullie hier? Maar geen antwoord. Heel vreemd. Deze jongens zijn rond de achtien en we weten wat voor achtergrond ze hebben. Misbruik is niet iets nieuws voor hun. Door hun ouders, stiefouders of andere familieleden/vrienden. De kinderen groeien er mee op, dus je moet uitkijken bij zulke leuke camping uitstapjes. Hier hebben we ook weer van geleerd, eerst denk je daar niet aan, leuke jongens, leven op straat en je probeert ze te helpen.

Voor de rest hebben we al heel wat weer bereikt met INGUBO project. We hebben meer structuur in de week, proberen de vrijwilligers te betrekken bij de keuzes die er worden gemaakt voor INGUBO wat eerst niet werd gedaan. Ze hebben op deze manier meer motivatie en werken hard. We leren de jongeren kennen, proberen de ouders/opvoeders meer te betrekken, In januari proberen (is nieuw schooljaar) we groep jongeren weer naar school te sturen. Ze hebben nu de wil maar we moeten ze voorbereiden en zeker van zijn dat de ouders heir ook achter staan en de school natuurlijk. Sinds vorige week gaan al weer twee broers naar school alleen we hebben nog beetje moeilijkheden met de moeder die soms een beetje de weg kwijt is. Ook een moeder (23 jaar) is naar ons teoegekomen, gebruikt veel drugs, kan niet voro kidneren zorgen(kinderen komen bij INGUBO 4 en 8 jaar) maar wil anders, terug naar school en werk zoeken dus die willen we hier ook in begeleiden,. Goed dat ze zelf naar ons toe is gekomen, de wil is er. En de kinderen krijgen steeds meer vertrouwen in ons endat is goed. JE kunt merken dat er veel aan ze is beloofd, maar niks van is gekomen. Nogmaals ik zeg ook de hele tijd we willen proberen, want we doen ons best maar het is altijd nog even afwachten of alle partijen mee willen werken.

Dit was mijn verhaal voor even. Verder alles goed met mij en geniet vollop!

Liefs

Reacties

Reacties

Bren

Dag lieverd.
Je maakt daar erg veel mee.
Snap ook wel dat het in één keer normaal is geworden.
Je ziet het vaker dan 1 keer.

Wel oppassen inderdaad bij die jongens. Je weet maar nooit. Veel gelezen! Jij hebt al veel gedaan.
Ga zo door. En geniet ervan.
Wij denken aan je!

Liefs Knuffel van ons..

anja

Jullie doen daar echt goed werk!!
super man...
xx anja

Chantal

Klinkt nog steeds allemaal indrukwekkend en wat super dat jullie met INGUBO steeds meer bereiken!!!
Ga zo door lieve schat!

Dikke kus en knuf!!!

heleen

weer een super indrukwekkend verhaal! ga zo door en we spreken elkaar snel weer;) xxx

Vera

He Lion!!!!
Wat een verhalen man!
Super om terug te lezen hoe het met INGUBO verder gaat. Doe de jongens de groeten van me! Mis het wel om even een potje UNO met ze te doen bijvoorbeeld ;) hihihi.
Jullie doen goed werk! TOPKIPPEN zijn jullie!
Liefs en een dikke knuffel,
Vera.

nelleke

Je doet goed je best lees ik wel,maar ondertussen wel je ogen en oren open houden hoor,je weet maar nooit...verder ben ik trots op jou hoor,je doet het goed daar,de mensen zijn wel gelukkig met jullie daar om wat te doen...ook al is het maar iets wat het leven daar wat aangenamer maakt voor al voor die kinderen die anders alleen maar de dump als hun leven zien...ga zo door meid,dikke Tût fân Jan Nel en de bern......

Elise

Wauuw meid wat een verhalen weer! Je verteld het allemaal zo mooi! Super goed wat jullie daar doen voor iedreen en knap dat je er allemaal zo goed mee op kan gaan en er ook met een andere blik naar kan kijken!! Super goed! Super dat inGUBO ook zo goed gaat en dat jullie goede resultaten hebben!
Ga zo door meid!! Ik denk aan je en heel veel plezier en succes!!!!

Xxxxxx

Chantal van voetbal

He Lyan!
Leuk om je verhalen steeds te lezen! Ga zo door met je project!

Groetjes vanuit Lemmer!

linday

lei-ann, scary zo ineens 2 jongens naast je bed :S, wie weet wat er gebeurt idd. wijze les voor de volgende keer in ieder geval!
mooi dat het steeds beter gaat, structuur in de week is goed. ook voor de kids, die hebben structuur nodig in hun leven. ga zo door. ik mail je snel weer terug.
ik mis je.
dikke lik van linday x

Yvonne Okkes

Hee Lyan, ik dacht laat ik eens iets van me horen, Ik volg je op de voet en volgens mij voel jij je daar helemaal op je plaats.

Lekker je idealen achterna, mensen zoveel mogelijk op wat voor manier dan ook op de goeie weg te helpen. En tijdens je verblijf hele mooie en minder leuke ervaringen opdoen helemaal top! Je hebt nu tenminste heel wat tijd ervoor.

Je zit daar ook wel helemaal tussen de bevolking meen ik zo inmiddels te begrijpen, wat wel heel speciaal is. Maar dat is ook nodig toch, als jullie project wil slagen al is `t maar gedeeltelijk of niet dan?
Gister bij je moeder en Alby geweest met Carel, als vanouds weer gezellig. (of niet dan Anja??)Ik begreep dat je moeder deze mailtjes ook leest whahahaha, en binnenkort gaan we met z`n 4tjes gezellig uit eten. En trouwens wat goed he dat je met een paar maanden visite krijgt, heel speciaal !Hee Lyan succes met alles wat je doet en pas goed op jezelf gr. Yvonne en Carel

yvonne scholten

hoi Lyan,
het is goed dat je niet meer van elk geval boos of verdrietig wordt, want dan hou je het niet vol!
Iedereen die je een beetje kan helpen, is een stap vooruit en als er iemand weer naar school gaat, een grote stap!
Door een klein beetje te relativeren, ga je er zelf ook beter mee om. Fijn dat die ene nacht de kinderen zo goed heeft gedaan.
zet 'm op!
groeten uit een koud Lemmer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!