Kroondijkje.reismee.nl

Eerste week in port alfred!

Hallootjes allemaal....!!

Afgelopen vijf dagen heb ik heel veel gezien en geleerd. Pff kost veel energie, echt hard werken

Tongue out
hihi. Maandag zijn we dan eindelijk naar de township Nemato geweest. Hier woont de donkere bevolking en township daarnaast Station hill voor de gekleurde, dus verschillende nationaliteiten. Mijn project is in Nemato, daar kom ik later op terug. Maar dat was zo indrukwekkend hoe die mensen daar leven. In port Alfred heb je de Kowie river deze rivier scheidt de stad/dorp tussen rijk en arm. Aan de ene kant rijke mensen met dikke villa's niet normaal en aan de andere kant de townships gelegen op de berg. (foto's komen misschien morgen maar we kunnen vandaag niet op de laptop). Verschil is zo groot. Maar de mensen in de townships zijn zo vriendelijk, ze spreken Xhosa, als ze praten klikken ze ook met hun tong heel grappig. Alleen ze leven inarmoede en mensen die in armoede leven kunnen soms rare dingen doen zoals stelen. Dus als jij met een camera in je hand loopt of met dure sieraden loopt dan ben je soms wel het bokje. Dus gewoon niet doen en dan is er niks aan de hand. Dit volgens de mensen die hier al jaren wonen en werken.

Ennn de projecten zijn dan eindelijk bekend geworden. En ik heb toch voor iets anders gekozen dan ik in eerste in stantie voor had gekozen. Maar ben er super tevreden mee. Ga van maandag t/m donderdag middag computer les geven aan tieners, is voor hun heel speciaal en zij hebbenmeer tijd nodig om aan het werk te gaan met computers. Misschien niet leuk voorbeeldje (mijn oma is uitzondering) maar te vergelijken met de ouderendie niet opgegroeid zijn metcomputers en nu willen leren.S'ochtends hebben we tijd om voor te bereiden en aan het werk te gaan voor school opdrachten. En we krijgen de ruimte om ook andere activiteiten te organiseren, zoals sport etc. En hebben vrijdag vrij is dat niet heerlijk! Voor de rest met mijn projectgroepje moeten we een projectplan schrijven wat we willen bereiken in deze tien weken. En we gaan met op woensdag naar HIV/Aids kliniek, waar kinderen sochtends komen voor een behandeling. En wij moeten voor deze kinderen activiteiten opzetten en voorbereiden op de behandeling. Plus dat we campagne opzetten voor HIV/Aids zodat mensen zich laten testen en laten behandelen, want het is een taboe hier.

En de apartheid is dan een einde aangekomen, maar eigenlijk als je hier komt kun je zien dat het nog steeds speelt. En ik denk dat het ook blijft. Vooral de mensen tussen de 40 en 50 die zijn opgegroeid in de tijd toen de apartheid echt nog speelde hebben nog steeds zoveel woede. Zij hebben vrienden en familie verloren. En mensen leven hier nog veel in verleden. Dat doen wij ook maar we gaan ook door we plannen meer naar de toekomst toe.

Voor de rest hebben we boottocht gedaan over de Kowie river, zonsopgang om 6.00 uur bekeken(super mooi, walvissen zag je in de verte bovenkomen) en op stap geweest (gezellig hoor:)

Dus dat was mijn verhaal weer, morgen probeer ik foto's op te zetten.

Mijn Adres:

Stenden South Africa

To: Lyan Kroondijk

P.O. Box: 2821

1 Grand Street

6170

Port Alfred

South Africa

tel:0027780224427

Liefs Lyan

Ps: Danku voor die reactie, erg leuk allemaal, lees ze allemaal uiteraard:D

Reacties

Reacties

Chantal

Hey lieverd

Wat klinkt het allemaal weer indrukwekkend, echt een ander wereldje dan hoe wij hier leven!!!
Wat fijn dat bekend is wat je de komende 10 weken gaat doen en wat super dat je ook in een HIV/Aids kliniek aan de gang gaat (ookal zal dat miss soms best moeilijk zijn)!!!

Heel veel plezier met computerles geven en al die ontelbaar andere mooie dingen die je daar nog gaat beleven!!!

Liefs xXx Chantal

Anja

Hey Lilly..
Klinkt echt heel interessant.. goed bezig daar!!
xx

Brenda&aran

Dag meid.
Wat leuk om dat allemaal te horen. En mis je iedereen al? hihi Je bent zo te lezen erg druk bezig! Naja je bent er ook maar 1x. Wel gaaf wat je allemaal doet zeg!! Petje af hoor:D En zelfs nog op stap geweest! En hoe was dat:P Al wat mannetjes achter je aan gehad. Haha gekke taaltje:P Lijkt mij best grappig om dat te horen:p Ben zeker benieuwt.
Ik hoop dat je daar nog heel veel gaat doen.
En al watbruiner geworden? Hoe is het eten daar?
Wanneer gaan we een x praten op msn:P Hhi Gesprek voeren. Mail je mij even dan:p Wanneer je erop kunt:p Liefs Brenda en aran

xxxx

Berrit

Whaaaa schatje! koeeelieeejoeeeeliie!!
Vet hoor!!

Geniet ervan!!

Kusss!

Marjan

Wauw wat een ander wereldje daar! Helemaal super dat je door de vele indrukken toch nog aan mijn verjaardag denkt!Succes met alles en natuurlijk tussendoor lekker genieten!
Leuk om je verhalen te lezen!
Dikke kus van Marjan

Siglinda

heey meis,

klinkt allemaal vet leuk, voor wat voor project had je in eerste instantie voor gekozen? Niet mis 1 dag in de week vrij, kan je het land mooi bekijken!!

jacq

nou dit begint erop te lijken, wat een indrukken of niet dan. Ik proef gewoon in je manier van schrijven dat je enorm geniet. Ben benieuwd naar de eerste foto's.
Heb trouwens op de sportschool met iemand gesproken die net terug is van port alfred. Die was zo enthousiast, dus komt helemaal goed. Zij zit ook in Leeuwarden op school.

Dus hou ons op de hoogte, heel veel liefs en dikke tût
van jacq,job,dion,isza,niels en geoff geeft je een lik op je wang :)

Elma

wat fijn om je verhaal te lezen, het klinkt allemaal heel positief en indrukwekkend. Deze ervaring heb je maar weer. En vanaf wanneer start je werkweek echt.....next week? Lyan geniet van alles en zet 'm op.
Hier alles nog rustig!

XXX Elma en aanhang

heleen

oeoeooeh nice hoor;) klinkt allemaal super indrukwekkend!!! nu ik je adres heb kan ik jou ook es ff een kaartje sturen uit het mooie costa de lemmér whahah! nog 2 weken en dan smeer ik m ook dus daarvoor nog ff msnnen ofzo:D heeel veel plezier en veeeel fotows maken!! xxx

samantha

Hee lyan,,
Zo te horen vermaak je je daar wel. Klinkt erg leuk allemaal volgens mij kijk jij je ogen uit. Ook een leuk project waar je me bezig bent! volgens mij had ik dat wel eens op tv gezien van die scheiding tussen rijk en arm. maar meid ik wens jou nog heel veel plezier.. XX Samantha

Yvon

Oh meis, wat mooi, indrukwekkend en overweldigend of niet!? Zag al dat je een nieuw telefoonnummer hebt! Hoe heb je die geregeld?? Altijd handig om te weten als ik die kant op ga! Nou skattie! Geniet!!

Spreek je snel!

Liefs yvon

Yvonne O

He Lyan!!!
Volgens mij is het daar waar je zit niks an.......
Eigenlijk denk ik dat je wel geniet en naar je zin hebt zo te lezen.
Wat een uitdagingen! Zoals straks dat programma opzetten voor de aids-patiënten, poeh....
Ik vind het erg leuk om je zo te kunnen volgen, succes met je opdrachten, geniet en tot de volgende keer doeiiiiii

linday

lei-ann baby :D!
wat goed zeg.. vind het ook leuk dat je dingen verteld over hoe het daar is, over de apartheid etc en wat je daar beleeft. ben echt zo benieuwd hoe het straks gaat met computerles geven enzo. wordt vast heel leuk, je kan mensen helpen die niks hebben en er ook niks van af weten, dan leer je ze gewoon ECHT iets weetje. ben echt trots op je. succes chick en ik mis je :(.
xxx linday

Edgar en Elise

Heey lieve lyan:)

Wat gaaf allemaal om te lezen. Echt heel interessant klinkt het allemaal over Port Alfred en de mensen. Leuk meid!
En fijn dat je project bekend is. Klinkt allemaal heel leuk en leerzaam. Gaaf meid:D!! En van hiv/aids campagne vind ik ook super goed!! Echt super dat jullie dat gaan doen voor die mensen!
Oh ik ben heel benieuwd naar foto's het klinkt allemaal super meid! We zijn trots op je wat je allemaal doet meid!

Heel veel plezier en succes nog meid!! We horen snel weer van je:)

Liefss en dikke tut

Edgar en Elise

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!