Kroondijkje.reismee.nl

Als je het maar gezellig hebt!

Laughing
Molweni! ( Hello )

Ik zal eerst even vertellen waar ik voor gekomen bent, dusover het project. De computerlessen geven geeft een goed gevoel. We hebben nu eigenlijk nog maar 7/8 weken om de groep wataan de groep teleren. Dus we hebben elke week een thema gegeven ( dat hadden we vroeger op de basisschool ook altijd) en uiteindelijk moeten ze weten hoe je verslagen professioneel kunt maken, cv en sollicitatiebrief schrijven. En waarom computerlessen zo belangrijk zijn. Het is voor ons allemaal zo logisch om met computer te werken. Het gaat allemaal automatisch want we zijn er eigenlijk mee opgegroeid. Maar deze jongeren zijn ong. even oud als mij en ze kunnen soms moeilijk het pijltje van de muis naar het juiste knopje slepen. We hebben deze week ook een jongere klas die we computer les gaan geven. Alleen die zijn nog niet eerder met de computer in aanraking gekomen. Dus dat is helemaal een uitdaging...maar we beginnen ook heel makkelijk en misschien leren ze wel heel snel. Thema van deze week is brief schrijven.

Dan hebben we nog een de AIDS/HIV Campagne.Trouwens Tuberculose is hier ook een probleem, dat zit vaak in de longen maar ik weet niet precies noghoe besmettelijk dat is.Daar ga ik nog achter komen!De opdracht is dat wij al team mensen gaan informeren wanneer, hoe en waarom ze zich moeten latentesten.De doelgroep is 15 -49 jaar.We gaan waarschijnlijk een slogan maken met logo wat bekend is en wat mensen onthouden. En misschien informatie verspreiden in Port Alfred. Voorbeeldmijn project groep kan misschien op onze school informatie geven. Het isvooral belangrijk waarom zou je laten testen? Want mensen denken ja als ik me test, wat heeft het voor zin. Het is ook belangrijk dat als ze zich laten testen alles geheim blijft. Dat je ouders bijv het niet hoeven te weten en dat je zo naar kliniek kan gaan wanneer je wilt. Dus ze vooral op hun gemak stellen. Veel jongeren overlijden aan deze ziekte, omdat ze het niet weten dat ze het hebben (bijv van moeder gekregen) of zich niet laten testen omdat ze zich er voor schamen. Of dat hun ouders hun niet laten gaan. En AIDS is echt een aftakeling van je lichaam, heeft heel erg indruk om me gemaakt. Want ik heb een docu. gezien en zusters vertellen over hoe het is zijn werk gaat en wat zij allemaal zien. Als wij in het ziekenhuis zijn dan moeten we ook constant nadenken wat we doen. Als iemand bloed heeft dan moet je daar niks mee doen maar gewoon naar de zusters brengen. Als je in Nederland bent, zou je bijv. niet bij nadenken en gewoon naar het kind toe gaan en helpen pleister op doen. Dus koppie er bij houden!

Nu even over het weekend, want was weer een toppertje! Vrijdag lekker met meiden op stap geweest, was erg gezellig. En die mensen kunnen dansen echt geweldig! Ik hou er van:D

Zaterdag naar Port Elizabeth geweest, dat isong. 3 uurtjes van Port Alfred.Daar hebben we lekker geshopt, het isdaar allemaalwat groter.S'avonds zijnwe naar de Links gegaan, beetje afrikaans restaurant in Port Alfred. Heerlijk gegeten.10 eurieskwijt voor voorgerecht, hoofdgerecht endrinken erbij.

Zondag was ik niet echt fitdoor slaaptekort, maar we gingen s'middags naar Three sisters ong. kwartiertje van Port Alfred en daar kan je dan paardrijden in de natuur en op het strand. Voor mij eerste keer op het paard, vond het echt geweldig! Was echt heerlijk om daar op zo'n paardje te dribbelen door die heuvels daar en helemaal stil. Heerlijk! Ga ik zeker weten nog een keer doen!

En nu, nu is het weer maandagen maandag blijft maandag

Tongue out
Vanmiddag bezig met mijn project inNemato en dan morgen vrij want dan is het hier Freedom day!

Voor het weekend zal ik nog even een verhaaltje typen waar ik volgende week heen ga in onze vakantie. Ieder geval met ons achten naar Kaapstad in twee auto's: Sanne, Sarah, Vera, Jacoba, Barbara, Etty, Pia en ik. Zal dan even vertellen wat voor route we dan precies gaan doen. We gaan ieder geval tijdens het reizen stoppen bij de hoogste bungeejump plek van de wereld. En dan laat Lei-ann Kroondijk zich te pletter vallen. Nee niet leuk grapje! Maar ga wel bungeejumpen!

Liefs,

Lyan

ps: nog steeds geen foto's probeer het van de week even opnieuw!

Reacties

Reacties

Yvonne O

Hee Lyan, ik wil eerst reageren op je opmerking of en hoe t.b.c. besmettelijk is.
Je hebt twee vormen open en gesloten, open t.b.c. (infectie in het longweefsel)houdt in dat de infectiehaard via de luchtwegen naar buiten komen, door hoestende mensen(patiënten). Je kan hier eventueel hersenvliesontsteking, gewrichtsontstekingen,nier-t.b.c.,wevel-t.b.c. door oplopen! Gesloten t.b.c. wordt via de lymfe afgevoerd naar de lymfeklieren en zo heb je geen longweefselinfectie, je lymfeklieren gaan wel zwellen maar er is geen besmettingsgevaar voor de omgeving. Via een druppeltje tuberculinevloeistof in de huid te spuiten kan men na drie dagen de reactie zien, bij een zwelling van meer dan 4 mm is het positief(niet goed).
Ik hoop dat ik je zo een beetje op de hoogte heb kunnen brengen, want ik vond het belangrijk genoeg dat je dit weten moest, al zal je wel mensen in je buurt hebben die je dit ook kunnen vertellen. Maar inderdaad koppie erbij!!! Nog veel p[lezier en tot de volgende mail doeiiiii

jacqueline

gut,gut,gut wat een leven heb je daar. Niet te hard werken hoor :) Klinkt goed en je leert enorm veel. En ja je koppie erbij houden lijkt mij altijd wel een "must" ook in het dagelijkse leven daar.
Ben blij dat je het naar je zin hebt, vooral ook in de weekenden.
Wij hebben ook een zeer zwaar weekend achter de rug op de camping in Dwingeloo. Was erg mooi weer en hummer mee............ hij doet het fantastisch. Isza lekker bij oma geslapen.....jou plekkie........ en van CVVO gewonnen met 3-1. Wat wil een mens nog meer.
Nou nu maar weer hard aan het werk daar, ben benieuwd naar je volgende verslag.

Lieve groetjes en kus van Jacq, Job, Dion en Isza.

Brenda&Aran

Dag lyan!!
Ga je bungeejumpen!!
Jakkkes!! Knap van je hoor. Ik doe het je niet na!
Leuk dat je paard hebt gereden! Cool is dat!

Lang verhaal van jou gelezen! Wat doe je daar toch veel! Goed van je, wat je allemaal daar doet!!
Wij denken daar nooit echt lang overna. Nu maak je het allemaal mee! Ik ben blij dat je je vermaakt daar!

Heel veel plezier daar!
Groetjes van aran! (K)

Doeggg

xxxx
Brenda

Chantal

Mijn reactie staat in mijn ultra lange mail die ik je net weer verstuurd heb;)!!!

Maar echt super gaaf klinkt het weer allemaal!

Hoop dat jullie een super vakantie gaan hebben en dat je toch echt niet te pletter valt daar hoor!!!

Dikke kus

Antsje

Heey Lyan!

Klinkt echt allemaal super, begin nu toch wel een beetje jaloers te worden...! Jullie hebben ook een fantastisch project.

En succes bij het bungee-jumpen :P

Kus

Yvon

Hey famke! ERg indrukwekkend allemaal, wel erg mooi..!! Paardrijden staat ook zeker op mijn `"to do list" liefst een heel weekend... en bungeejumpen!! WILT IK OOK WEL! haha.. denk dat ik daarna wel lichtelijk (of ontzettend sta te trillen van de adrenaline haha) Geniet ervan.. denk goed om jezelf... Liefs!

Yvonne Scholten

hoi Lyan, van je moeder al wat gehoord, maar nu pas tijd gehad om te reageren. Je bent ook weer tante geworden! gefeliciteerd!. Zo te horen, maken jullie 48 uur binnen 24 uur! Gelijk heb je, alles bekijken en meemaken wat je kunt, je bent er nu.Ja, computerles aan mensen die nog nooit een computer gezien hebben, is wel een uitdaging! Geniet er maar van en groeten, Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!