Kroondijkje.reismee.nl

South Africa takes responsibility!

Yello!!

Afgelopen week stond in het teken van de HIV/AIDS campagne. Zoals ik al eerder heb verteld HIV/AIDS iseen groot probleem in Zuid Afrika. Kinderen krijgen het mee van hun ouders, onveilige sex etc. Mensen weten diep van binnen dat ze AIDS hebben maar durven zich niet te laten testen. Of kunnen de behandelingen niet betalen. Mensen overlijden jong aan deze ziekte die zorgt dat je lichaam langzaam aftakelt. Via deze campagne maken we mensen bekend dat de campagne afgelopenvrijdag 14 mei is gestart, dat je elke dag naar de kliniek kunt gaan en gratis getest kan worden en na afloop de nodige support krijgt. Dit is moeilijk maar je moet toch ergens beginnen. Mensen willen het niet onder ogen zien en zijn bang voor de waarheid wat ik me eigenlijk ook wel kan voorstellen. We hebben vrijdag voor spelletjes gezorgt, muziek (radio Kowie fm) en hapjes bij de kliniek. Met de groep humanitarian students dus 24 studenten gaan flyeren in stad en townships. Gezorgd voor gratis vervoer van Township naar de Kliniek omdat het eind lopen is. De testing was zegmaar voor de kliniek buiten, dat was opzich wel apart. Maar zo laat je wel zien dat iedereen gewoon zich moet laten testen en dat je samen sterk staat. Dus wij zijn ook in de rij gaan staan om soort van voorbeeld te geven, tenminste hoop dat het helpt. De test is eigenlijk heel simpel klein prikje in je vinger, bloed wordt opgevangen in een buisje en die laat zien of je positief bent of negatief. Ik was Negatief dus weet ik dat ook weer. Dus negatief in de zin van ik heb geen AIDS/HIV.Ook TB, Tuberculose is ernstige zaak ik Zuid Afrika, begint eigenlijk ook steeds groter te worden en begint AIDS/HIV in te halen. Eigenlijk zou dat ook mee gepakt moeten worden alleen je kunt niet alles tegelijk doen en helemaal niet in Zuid Afrika.

En de computerlessen opde school gaat ook goed. We moeten nu dejongeren voorbereiden op de examens. Dus dan moeten ze eigenlijk de basis vaardigheden van Word kennen.Les geven gaat me goed af maargeduld hebben is belangrijk heb ik niet altijd.Dusdat is een prachtig leerdoel voor mij.Ook ben ik met Barbara deze week naar Soup Kitchen geweest. Daar maken ze brood en soep klaar wat ze naar de townships brengen. Dusnaar kleuterscholen,kinderopvangen, naar dedump en startende activiteiten centrum.Het brood is eigenlijk oud brood van winkelsen de soep maken ze in grote pannen klaar. Daarna op pick up met nog drie jongens uit de township naar de plekken toe. Vond ik wel mooi!

Van het weekend heb ik eigenlijk gewoon niks gedaan! Heerlijk. Op stap geweest uitgeslapen en zondag naar het strand. Volgend weekend gaan we weer wat ondernemen. Dan gaan we naar Natuurpark en op olifant rijden. Kan ook niet elke week, want jammer genoeg groeit het geld niet op onze rug:( Stappen is nog steeds leuk, we gaan ook elke keer naar dezelfde kroeg maar blijft leuk.

Van de week weer rustig weekje en ik hoop dat ik dan ook mee kan naar Activiteitencentrum, dan wil ik graag met de jongeren gaan voetballen. Opzich kunnen ze wel voetbal maar het spel zit er niet echt in. Dus ben benieuwd hoe ze reageren als meisje eraan komt die kun wel even het voetbal spelletje gaat uitleggen! Uitdaging:D

En last but not least:We hebben een gesprek met Elroy Taai gehad zegmaar hoofd van de campus beetje. En die heeft heel planvoor de social workers die graag stage willen gaan lopen hier in Zuid AFrika. Barbara en ik zitten te denken om hier terug te komen in September en dan nieuw project op te starten en dan niet alleen in Port Alfred maar ookop andere plekken in het land.Het moet nog even uitgewerkt worden, maar ik hoop echt dat het allemaal lukt. En ik denk zoalssommige wel wetenplan Thailand is even uitgesteld vanwegede rellen.We hebben het gevoel dat we nog niet klaar zijn in Zuid Afrika omdater zo veel dingen zijn die opgepakt zouden kunnen worden.

Vandaag is het maandag en we starten zo met ons project! Joehoe!

Danki,

Molo!

Cheers!

Liefs Lyan

Reacties

Reacties

Chantal

Hé meid!

Klinkt allemaal super goed! Dus jij bent ook al getroffen door het Zuid Afrika virus! Ga je nog wat leuks doen binnekort?

Liefs, Chantal

Elise

Heeey lieverd!!

Wauw! Wat goed van je project zeg! Echt top! Goed en knap hoe jullie dat aanpakken allemaal! haha gelukkig was je negatief;)
Mooi dat lesgeven op school ook goed gaat. En alles klinkt gewoon super goed meid! Oh ik wist niet dat het uitgesteld was maar ik stuur je zo wel even mailtje!!

Liefsss xx Veel plezier meid!!

jacqueline

heey Lieverd,

ten eerste bedankt voor je lieve kaartje. Heb hem vanmiddag gelezen. En ja wat moet ik nu nog zeggen met al die activiteiten die op het programma staan. Helemaal top. Zoek je grens en ga vanuit daar aan de slag, is ook goed voor je vervolg.

Dikke kus van mij en de rest.
PS heb je broer verteld je te mailen, volgens mij heeft hij dat gedaan :)

Yvonne O

Hee Lyan, wat ontzettend boeiend wat je (gaat) doet, en zo`n goed idee om hier mee verder te gaan, daar hebben beide partijen wat aan! Je weet wat hier nodig is, en zo tussen het "gewone"volk bezig zijn, zij hebben begeleiding nodig uit je verhalen te vernemen.
Goed bezig......!
En wie weet Thailand misschien eens ooit.
Veel plezier en succes met jullie Aids project, gr. Carel en Yvonne

heleen

heej chicky het klinkt weer allemaal super! ik moest ff inhalen met je verhalen want ben net terug van mijn tripje! je bent egt super goed bezig met die projecten en ik ga nu ff zoeken of je al ergens fotows hebt(A) kusjj

Brenda&Aran

Hee meid..
hih ook getest. Wat geestig.. Snap wel dat het een groot probleem is. Goed dat er wat aan gedaan word.
En vooral dat jullie een steentje bijdragen.

Oke geen tailand meer. Naja Afrika is ook wel leuk toch.
Gelukkig dat je ook wat vrije tijd hebt daar.
Zodat je zelf ook dingen kan ondernemen.

Ga zo door!!

Tot snel..

xxxx
Ons

Yvon

Klinkt allemaal errug mooi... goed gevoel.. en geduld ja... denk dat ik daar ook nog hard aan moet werken en het daar ook zeker een beetje ga leren!
Vind het super om je verhalen te lezen! Dikke knuffel!

Lisette S.

Hee meid!

Wat een mooi verhaal weer, en wat fijn dat je het daar zo naar je zin hebt! Geniet er maar lekker van nu het nog kan, en zou idd mooi zijn als je in September weer gaat! Ff afwachten dus;)

Liefs Lisette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!