Kroondijkje.reismee.nl

Er was eeennnsss....!!!

Goede dag allemaal:D

Wat een week weer het is ook ongelofelijk wat kan een mens toch veel beleven. Wat Is het leven toch mooi!

Vrijdag naar de kapper geweest dat was opzich ook al een hele belevenis. Maar ik wist precies wat ik wilde en heb het ook wel gekregen. Maar ze knipte maar en knipte maar. Dacht dat houdt toch ook nooit op!!! Dat was het dan weg al mijn mooie rode haartjes. Alleen het viel mee maar manier van knippen oeh lala.

Uiteraard vrijdag en zaterdag even de kroeg in, Snorts. Blijft leuk! Zaterdag naar Kwantu, taxi geregeld en gaan met die banana om half tien s'sochtends. Voor 45 euro kan je dan rijden op een olifant leek ons unieke belevenis. Was ook best leuk en we mochten die beesten ook voeren. En ze vertelden ons hele verhalen over die beesten. Alleen 1 keer en nooit weer. Vond er niet veel aan, je gaat zitten en verder hoef je niets te doen. Je hoeft alleen maar de man vast te houden die de olifant berijdt. Misschien wel heerlijk voor die man maar ik vond het niet zo. Toen kwam het mooiste van de dag naar Grahamstown ongeveer 50 km van Port Alfred. Leuk stadje maar om 1 uur op zaterdag alle winkels gesloten. Andere meiden wilden nog even wat van de stad bekijken. Sanne, Sarah en ik waren daar te lui voor. Wat doe je dan als alles is gesloten, de kroeg in? Nee want die zijn nog niet open en terasjes hebben ze niet echt. Dus dan maar naar de kerk. Baptisten kerk, hartstikke mooi. Jongeren warden gedoopt in soort bad en dan zijn ze vanaf dat moment echte baptisten. En de mensen zingen en dansen. Vond het geweldig! Amen!

Zondag was het heerlijke dag, weer naar de kerk had vriend beloofd om meete gaan. Maar dat was een moderne kerk en ze hadden het over healen, positief denken, over sporten, kortom hele preek en dat op zondag ochtend. 'We gaan nu bidden en als je gehealt wil worden kom naar voren' en begin van de dienst ' sta op en ga iedereen gedag zeggen en stel je voor' niks voor mij! Beetje amerikaans ik weet niet hoe je het moet beschrijven. Liever naar Jehova kerk, gaan we ook zeker doen. Heb geen rok bij me maar dan doen ik wel mijn mini rokje aan met haltertopje zullen ze vast leuk vindenJ zondag lekker naar het strand en s'avonds heerlijk gerelaxed dat heb je dan ook wel weer nodig.

Maandag en dinsdag les gegeven en we zouden 140 leerlingen hebben alleen...natuurlijk had de leraar het niet gezegd dat we dan van 12-14 zouden komen dus er waren maar 8 studenten. Toppertje. Okee dan kan je wel zeggen prima This is Africa, maar we waren er wel klaar mee. Dus we hebben gezegd komen we niet meer voor beide uren alleen voor 1 uur en u zorgt voor de leerlingen. Ook deden we van de week een rondje door de school, alleen we waren nog niet bij de wc blokken geweest. Waar zeg maar alle kinderen ook werkelijk heen gaan! Want op die plek wil je je eigen hond nog niet laten schijten. Het is echt drama! Over ontlasting en maden op de muren in toilet potten, boeken over de vloer omdat er geen wc papier is. Pijpleidingen kapot, geen betegeling op de vloer en muren dus je kan het moeilijk schoonmaken of zegmaar niet. Ze hebben een schoonmaker maar die maakt de wc's niet eens meer school. Stoelen, piano's en banken staan in de wc's. En dan nog niet eens die geur erbij want dat is echt te erg. En daar gaan jonge kinderen vanaf jaar of 5/6 heen. Ongelofelijk als je alleen al naar binnen loopt kan je wel 1 of andere ziekte op lopen. Dus ons plan is alle toiletblokken repareren, ontreinigen etc. Want het probleem is er is geen geld, want scholen etc krijgen geld van de overheid maar het is hier normaal dat je je daar maanden op moet wachten. En de school vind dit ook niet prioriteit om te reprareren.

Woensdag met Elroy taai en Barbara naar Coldstream gegaan. Dat is een vergeten dorpje in de middle of nowhere. En humansdorp wat ongeveer even groot is als Port Aflred. We hebben daar met een man gesproken die wel wat projecten weet en waar hulp hard nodig is. En Coldstream is wel een uitdaging voor ons. Daar heb je een school en kliniek. Nou ja Kliniek het is een gebouw met haast niks erin maar goed. Dat is normaal in als social worker is je basis school en kliniek. En daar is geen internet, de gemeenschap krijgt misschien al jaren geen geld meer van de overheid, dus vandaar vergeten dorpje. De omgeving is wel prachtig tussen de Bergen en veel bebossing. Plan is om dan wel te investeren in een auto als Barbara en ik daar zijn omdat er eigenlijk helemaal niks is en dan zouden we in het weekend bijv. Naar Port Alfred kunnen gaan. En we willen graag in een gast gezin dus dat we bij een familie in komen. Lijkt ons mooi! Verder hou ik jullie nog op de hoogte wat het wordt, wel leuk allemaal. Mooiste was dat we op de terug weg geen bezine meer hadden en dat we met Elroy Taai, collega, Barbara en ik aan de weg stonden, uur lang ofzo. Vriend van Elroy gelukkig benzine brengen. Was wel grappig beetje verhalen aan elkaar vertellen, brengt je toch dicht bij elkaar! Haha

Dit weekend ga ik met Sanne, sarah, pia, Barbara, etty, vera en jacoba. Naar Covey Bay, moet mooi zijn. We hebben een auto gehuurd en morgen gaan we 1 uur met die banana! Dus laat ik jullie weten hoe dat was:D

Hoop dat ik niks ben vergeten, tot de volgende keer! Was weer een prachtverhaal niet..

Liefss Lyan

Reacties

Reacties

Brenda&Aran

Dag meid.
Wat en verhaal weer!
Super wat je daar allemaal doet.
Wat heb jij al veel beleeft zeg!

En het avontuur is nog niet eens afgelopen.
Dus olifant rijden was niet echt super.
Naja je kunt wel zeggen dat je het hebt gedaan toch.
hihi.

Heel veel plezier daar nog!!

Liefs Ons(K)

Sanne

Prachtverhaal! :D Prachtavontuur hier met zijn allen! Je herinnert me er aan dat ik ook even met mijn verhaal aan de slag moet ;)

Dit weekend Coffee Bay heuuuu!!

Byebye..poppop..babyfive :P

yvonne scholten

hoi meissie, nou je beleeft weer van alles! Eerst die Aids voorlichting en iedereen moet buiten staan zodat iedereen je kan zien! Ook fraai dat er zoveel leerlingen zouden komen,maar dat het niet goed geregeld is!
Olifanten viel dus wat tegen en winkelen op zaterdagmiddag ook, maar verder is uitgaan wel toppie begrijp ik. Dus misschien in september weer! en benieuwd. Genieten nog maar en doe je best!
Liefs Yvon

Niels

Hey Lyan!!

Vol verbazing heb ik je verhaal gelezen.... naar de kerk? Met vriend?!! Wist wel dat het goed zou komen met jou!
Als je mij maar niet probeert te bekeren als je terugkomt...(als je nog terug wilt tenminste)

Maar wel erg duur hoor, dat olifantenritje, dat geld had je dan ook wel aan de kerk kunnen schenken.

Maar mooi dat je het naar je zin hebt.

Groetjes your big brother

heleentjee

haaay chicky!!

wat een hi-la-risch verhaal weer!!!
en dat ik van mn leven nog mocht lezen dat mevrouw de kerken afgaat ipv de kroegen kan ik mn lol helemaal niet meer op:P

maaarre ik zal morgen weer even een nieuwe update mail sturen! die van jou was ook geniaal!

laataaaaah xxx

Yvon

hahaha Lyan en het vergeten dorp... lijkt mij ook wel wat.. interessant, heftig, maar ook een maga uitdaging!!
We zullen zien wat de mogelijkheden zijn als ik daar ben... Hoop je binnenkort weer te bellen en nu misshcien te spreken haha!! Dikke tut!

An Bouter

Lyan, het was weer een spannend verhaal.
Je maak zo wel heel wat mee.
Liefs An

linday

hé lei-ann darling dude. wat een verhaal idd.
kan me wel voorstellen hoe het er uit moet zien zo'n toillet en alles er om heen, echt verschrikkelijk!
maar jij kan een verschil maken :). succes en houd ons op de hoogte.
ik volg je.
missssss you.
xxx linday

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!