Kroondijkje.reismee.nl

Bafana Bafana!!!

yelloo!!!!

Nog maar een paar weken en dan ben ik alweer thuis, de tijd gaat zo ongelofelijk snel. Voor de meeste mensen is het wel heel vreemd over twee weken al weg te gaan als project klaar is. Zij komen hier nooit meer terug, of oooit misschien. En voor mij is een stuk makkelijker want ik kom in September weer terug. Dat geeft een goed gevoel maar zal ook zeker blij zijn om iedereen weer te bezoeken in Hollandia.

Dus nogmaals twee weken en dan nog drie weken reizen en dan terug naar Holland!

Van het weekend zijn we dan naar Jeffrey's Bay geweest van vrijdag t/m zondag. We hebben daar geshopt en voetbal gekeken in het Hostel was heel gezellig wat wil je nog meer... Jeffrey's Bay wonen wel veel blanken mensen je ziet weinig Donkere mensen. Of je hebt dan de Township maar die mensen die daar komen zie je eigenlijk haast niet in de stad viel me wel op. En zijn ook wel straatkinderen, dus dan stap je om 11.00 uur de kroeg uit en dan zitten er straatkinderen op de stoep. Rond 10 jaar, geen schoenen aan, kleren scheuren in en vies en aan het roken. Hangen wat rond bij dronken blanke mannen, die ze dan uiteindelijk bestelen en keihard wegrennen. Ze weten die mannen kunnen toch haast geen stap meer verzetten, ze proberen het wel maar die kerel kukkelt dan keihard op zijn snuitje midden op de weg. En ik kijk toe en tsja wat doe je dan, ik denk dan die vieze dronken kerels eigen schuld die kinderen hebben toch ook niks.

Zondag zijn we vanuit Jeffrey's Bay naar Sheeta farm geweest. Daar heb je leeuwtjes en sheeta's die je dan kunt aaien omdat ze zo tam zijn. Ze zijn er geboren en opgegroeid. Jonge leeuwtjes mag je tot dat ze 5 maanden zijn ook aanraken daarna niet meer want ze worden dan vrijgelaten in Private Game natuur park. Echt zo lief want die hele kleine Simba's. En die Sheeta's zijn ook prachtig, snelste zoogdier op aarde, haalt in 60 seconden max. 110 km/ph. Dus dat was wel even mooi!

Ons project op Kuyasa School in Township. We gaan nog wel een paar keer de school bezoeken omdat er een student is die problemen heeft thuis en daar zetten we een plan voor op. Het is niet alleen deze student maar er zijn meerdere jongeren die hetzelfde probleem hebben. Zij die geld nodig hebben of ook wel ouders/familie die het geld nodig hebben en in de prostitutie terecht komen. Sommige die geen liefde thuis krijgen maar aan hun lot over gelaten worden om zelf aan hun kleding te komen of een schooluniform te komen om naar school te kunnen. Want de regel is geen uniform niet naar school kunnen. Of te wel geen betere toekomst kunnen opbouwen maar voor altijd in dezelfde routine blijven zitten. En dan nog niet eens over het hele AIDS/HIV gebeuren te praten want dat komt er ook nog bij als je wordt 'uitgeleend' door je ouders. Als je de ouders vraagt hoe kun je dat nou je kind aan doen, dan ontkennen ze het en misschien weten ze ook niet beter omdat met hun hetzelfde is gebeurd in het verleden. Misschien kan ik daar nog wat verder mee doen voor mijn stage. Bijvoorbeeld Social Worker één dag in de week op school. Want we zijn achter gekomen dat studenten wel naar een luisterend oor o.a. verlangen.

Verder ga ik vast een project bezoeken Ingubo waar ik met Barbara ga stage lopen in September. Moet nog helemaal uitgewerkt worden. Het is nu nog een klein activiteitencentrum, maar misschien uiteindelijk ook opvang voor straat jongeren. We zetten dan het zover op totdat er nieuwe studenten komen die wij dan begeleiden zodat zij het weer van ons over kunnen nemen in Januari. Hierdoor kan het project niet op zijn gat vallen als wij weg zijn, maar wordt het constant weer overgenomen door studenten en uiteindelijk moet vrijwilligers het zelf doen.

En ik ben al een tijdje over punt heen dat ik niet meer in vakantie gevoel zit. Zie steeds de leuke dingen en de niet leukere dingen van Zuid Afrika maar dat is ook goed. En gelukkig is het nu niet zo dat ik hier niet wil terug komen voor 10 maanden. Juist wel. Maar het leven hier is zo verschillend met dat van Nederland. In Nederland moet je overal verantwoording voor afleggen hier niet. Als je te laat bent oké is al gebeurd. Kan wel heel vervelend zijn. En als je iets gedaan moet hebben dan niet mee wachten maar gelijk regelen afhandelen klaar en niet in plannen dat doen we volgende week. Anders gebeurd het nooit. Dus je kan een mooi gestructureerde agenda hebben maar komen 10.000 dingen tussen door. En als je blank bent en uit Europa kunnen mensen veel van je vragen en soms maken ze heel snel misbruik van je. Als je één vinger geeft pakken ze je hele hand. Dat is niet bij iedereen zo maar je moet er wel om denken. Geld lenen is geen doen, kan je eeuwen wachten totdat je het terug krijgt ook al denk je dat het een vriend van je is. En discriminatie is hier ook zo groot, het is gewoon niet leuk mensen zeggen ja maar dat is Afrika maar ik moet daar nog even aan wennen en mensen blijven hier heel snel in het oude patroon hangen. Leef in het heden leer van het verleden, maar dat geldt hier niet zozeer, heb ik het idee. En dan bedoel ik vooral sommige blanken die zwarten niet kunnen uitstaan en andersom. Een man die een vrouw niet wil helpen om naar het ziekenhuis te brengen omdat ze zwart is. Ik ben er erg boos om geworden en denk ook heel begrijpelijk maar andere mensen die hier vandaan komen zullen het waarschijnlijk het normaalste zaak van de wereld vinden. Man die letterlijk zijn oren dicht doet als een zwarte man een bier wil bestellen aan de bar. En een man die mij negeert omdat ik met donkere mensen omga het is echt heel ziek. Soms heb ik er geen woorden voor maar ik weet wel dat ik nog lang niet klaar ben hier in Zuid Afrika. Dit prachtige land met vriendelijke en behulpzame mensen, genoeg Social Work te doen is. Maar aan de andere kant ook een verleden van apartheid wat de mensen tegenwoordig nog steeds bezig houdt en wat de mensen hier soms ook heel wreed maakt.

Maar even over 'belangrijke' dingen praten, Kick off van World Cup was vrijdag en dan was natuurlijk super. Niet dat Zuid Afrika nou zo'n goed nationaal team heeft maar dat geeft ook niet. Voetbal is sowieso niet populair hier in Zuid Afrika, het is meer Rugby. Alleen de mensen zijn wel helemaal gek natuurlijk, ze weten niet wat buitenspel is of hoe lang een wedstrijd duurt maar dat weten ze dan uiteindelijk wel als World Cup is afgelopen. Maandag de Wedstrijd Nederland - Denemarken op de campus gezien op groot scherm was heel gezellig, niet dat Nederland zo bijzonder goed heeft gevoetbald maar daar gaat het niet om. Nederland moet toch geluk hebben dat een onnozele Deen in zijn eigen goal kopt en dat ze naar 10.000 kansen uiteindelijk er 2-0 van maken. En donderdag gaan we dan met 9 mensjes naar Durban voor het hele weekend. Wedstrijd Nederland-Japan wordt super! Neem ook oordopjes mee want die Fuzela's kunnen gehoor beschadiging veroorzaken.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal weer een pracht verhaal vonden. Oké misschien niet altijd pracht verhaal maar interessant. Want wat hier gebeurd is ook reet interessant en je kunt er boeken over schrijven. En dat hebben mensen ook vast wel eens gedaan, misschien ga ik dat ook wel doen in de toekomst en dan wordt het vast een bestseller! Ach iedereen heeft zo'n zijn dromen en die moeten er ook blijven natuurlijk. Alleen deze droom is toch een beetje te hoog gegrepen maar zo blijft mijn motortje wel draaien!

Heel veel Liefs vanuit het prachtige, mysterieuze, interessante land South Africa en tot het volgende verhaal!

XxX Lyan

Reacties

Reacties

Elise

waaauw meid!! Wat een verhaal! Ik ben er helemaal stil van! wat een erge dingen gebeuren daar:S en wat erg van de discriminatie:S:S Bah bah:S Gelukkig heb je het wel ontzettend naar je zin en ben je daar nog lang niet klaar! Echt goed van alles wat je daar doet en wat mooi allemaal wat je daar ziet! Super leuk en gaaf. Zoals ik het lees is het daar allemaal wel heel anders en leuke en minder leuke dingen!! Maar wel super gaaf dat je daar bij bent en dat je er zo veel van leert! En super goed ook van de projecten en dingen!! Wauw meid respect voor jou!! Ben super trots op je!!!

Ik vond je verhaal inderdaad prachtig en leuk van de voetbal ook!! Geweldig!!

Meidd heeel veel plezier nog en geniet er van!!!
Ben benieuwd hoe je de voetbalwedstrijd gaat vinden!!

Succes ook met alless!! Ik mail je snel weer even!!

Liefsss Dikke kusss van Elise

Nancy

Hey Lyan!!

Ik dacht van nu moet ik toch maar eens een keertje reageren! De meeste verhalen heb ik al van je gelezen! Ik lees het meestal ff tussen mn werk door op stage en ga dan weer hard aan et werk :P
Maar zo te zien is het wel een hele leerzame ervaring...Kan je zien hoe landen nog zo van elkaar verschillen! Maar je kan er uiteindelijk wel heel veel van opsteken!

Geniet nog maar ff van die weekjes in Zuid- Afrika, voor je het weet zit je weer thuis in lemmer op de bank televisie te kijken! :D

Maar ben wel jaloers hoor, jij met het WK in Zuid Afrika :D
En ik kijk uit naar je boek! :P

Tot snel! Dan doen we weer een borrel in le duc!

xxx Nancy

Lisette S

Hee Lyan!

Wat is er een hoop ellende in de wereld als je het allemaal zo verteld, mag idd nog veel gebeuren daar.. Maar vind het super stoer dat jij daar bent en daar probeert te werken aan een betere toekomst voor die kinderen daar! En in september alweer die kant op, je hebt amper tijd om even stil te zitten hier in lemmer dan;)
Nou meid geniet straks van je 3 weken rondreizen en ik zie je wel weer verschijnen in lemmer!

ps: ga vooral door met je verhalen want die zijn super:D

Liefs Lisette

Brenda

Heey Lyan!
Hoe is het?
Je hebt daar wel veel te doen ja! Het werk is nooit klaar ofwel. Ik snap wel dat je leuke dingen doet, en komt weer narigheid tegen daar in afrika. Naja zo blijf je in balans. hihi. Wat gezellig dat je daar ook voetbal kijkt! Toch Nederland aanmoedigen..Nog een paar weken, dan ben je weer hier! tijd vliegt! Geniet van je laatste paar weken! En zie/spreek je snel!!

(K)
Bren

heleen

hee meid, wat een mooi en interessant verhaal! gister was natuurlijk het voetbal en ik ben zo jaloers dat je daar zaterdag heen gaat, succes met je geweldige plannen voor andere mensen daar en have fun zaterdag! ik zal ook nog even mailen. xxxxxxxxxxxxxxxx

An Bouter

Lieve Lyan, je maak heel wat mee, maar een geweldig verhaal, je kan er inderdaad wel een boek over schrijven. "geweldig"veel liefs An

jacqueline

je kunt wel merken dat je al een tijd in zuid Afrika bent, je begint zelfs al zo te schrijven. Teveel tekst in je hoofd wat je met ons delen wil. En ja zo begrijpelijk.
Ga het weekend lekker genieten, geen bavaria rokje aan, anders kom je in de cel :) Niet zo handig voordat je gaat reizen.

dikke kus van ons allemaal.

Yvon

Hey lieverd, wat schrijf je ontzettend mooi! Misschien toch een bestseller someday! Ik las ook met 2 a 3 maanden dat je een vorm van bewustzijn weer terug krijgt, dat je onderscheid kan maken... dat het werk wordt....... Ben trots op je meis, maar ook super dat je volgend jaar ook gaat! Ben zo benieuwd naar de mensen die je daar al hebt ontmoet!!
Ik dacht trouwens dag je de 16e terug kwam... niet dus... maar dan gaan we gewoon snel afspreken...!!
Heb morgen afscheidsfeestje van Sonja... Gaat volgende week donderdag terug naar Duitsland om daar af te studeren.. Oh ja.. en morgen ga ik kanoen door sneek! Ook super leuk! Nou ja... leef nog even als een malle voor ik geconfronteerd word met het leven die wij mensen "soms" niet willen of kunnen zien... Je bent een skat, ben trots op je en je gaat het helemaal maken! Ben benieuwd naar jouw project... lijkt me super interessant! kus en knuffel voor jou!!

linday

lei-ann dudie, telkens als ik jouw verhalen lees raak ik zelf ook geinspireerd. ben dan wel een paar keer in afrika geweest, maar nog nooit op zo'n manier hoe jij het daar beleeft. als ik het lees krijg ik zelf ook kriebels, dankjewel daarvoor :)!
vind het zo mooi wat je daar allemaal doet en dat je het gevoel hebt dat je daar nog niet klaar bent. echt super goed, gewoon terug kan, want je kan echt wat betekenen voor die mensen daar.

ps; ik wacht nog steeds op een FOTO! en je weet wel waar ik het over heb nerd :D.

XXX linday!

jannie

He Lyan,
wat een indrukwekkend verhaal! Ik kan mij goed voorstellen dat het heel frustrerend is als mensen zo discrimineren.
Veel plezier bij Nederland-Japan!
En tot gauw.
Jannie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!