Kroondijkje.reismee.nl

Happy 2011!!!

yabo!!!

Sinds zondag avond weer terug in Port Alfred, oost west thuis best:D In Zuid Afrika dan.

Barbara en ik zijn van Port Alfred naar Nelspruit gereden in twee dagen dat is ong. 1400 km. We moesten daar een andere auto huren omdat je anders de grens niet over komt, want er worden veel auto's gejat en naar Somalie gebracht om daar te verkopen. Alleen was toch wel even wat duurder dan we hadden verwacht dus hebben we de bus genomen. Van Nelspruit naar Maputo in Mosambique. Het is gewoon heel moeilijk om de grens over te komen. Je ziet aan de grens dat het ook allemaal wel erg streng is enzo. Je moet ook nog wel wat betalen als je de grens over wilt. En de grensen worden dan ook wel bewaakt met mannenmet geweren,netalsof er op elk moment oorlog kan uitbreken. Nou ja het is nog niet zo heeel lang geleden dat er oorlog was in dit land. Was tussen tweepartijen (weet niet meer de naam, in portugees)enwasvooral gevechten buiten de steden op het platteland.Veel slachoffers en schadedoor de oorlog.Maar opvallend is dat het land zich weer snel heeft ontwikkeld na de oorlog, mooie gebouwen(luxe) vooral doorhulp van andere landen zoals China.

Mosambique is weer ander land dan Zuid Afrika. Ze hebben veel talen maar over het algemeen praten ze er Portugees. En het is allemaal tropischer, was ook 40 graden daar en erg benauwd. Ze zeggen dat de mensen in Mosambique vriendelijker zijn dan in Zuid Afrika. Alleen daar ben ik het nog niet mee eens. En ze vinden het allemaal wel intressant om twee blanke meisjes te zien. Als je op het strand zit komen ze bij je zitten, roepen veel naar je en wordt toch best aangestaard. Zijn ze nog niet zo gewend.Port Alfred is in het zuiden van Zuid Afrika, hoe meer je naarhe tnoorden gaat langs de kust, hoe meer het op 'Afrika' lijkt. En in Mosambique vind ik het allemaal wel meer typisch 'Afrika'. Zuid Afrika is allemaal al wat meer verwesterd. Mosambique is voetbal ook erg populair, meer voetbal velden en meer kinderen/jongeren die voetballen op straat. Straatvoetbal is dan ook wel erg populair. Barbara is dan ook een jaar in Bolivia geweest in Zuid Amerika en die zegt dat land wel wat Zuid Amerikaanse sfeer heeft.

We hebben kerst gevierd in Durban mooie stad, gezellig en veel toerisme. Wel beetje druk deze tijd van het jaar omdat het vakantie is. Niet echt kerst sfeer, omdat het zo warm is, beetje op het strand liggen enzo. Maar wel gezellig gehad uiteraard!

Het mooie van deze vakantie is was, dat ik de gelukkige mocht zijn om 3 mooie kerst kado's weg te geven. Omdat ik gewoon een goed persoon ben, echte social worker! En de gelukkigen zijn;

Telefoon nr 1: In auto laten liggen en toen ik die jongen vroeg of mijn tel er nog in lag, lag die er opeens niet meer, beetje raar, maar gewoon stom van mij!

Daarna Durban, drukte drukte drukte. Was even niet koppie koppie. Was bezig met mijn nieuwe telefoon kopen, denk dat ik mijn beurs heb laten vallen, iemand heeft het opgeraapt, geld eruit gepakt maar beurs met kaarten en alles weer afgeleverd bij de balie. Was ik wel blij mee maar wel 1500 R armer.

Mijn nieuwe tel 2 (2 dagen oud): Ik liep sochtend vroeg met barbara door de straten van Durban om auto op te halen. Alleen opeens waren we verdwaald terwijl we de route ook al een paar keer hebben gelopen. Dus we dwaalden beetje af naar een afgelegen Down Town straat. Oepsie maar goed is niet anders maar door lopen. Maar toen waren we de lul natuurlijk! Barbara had een tas, ik mobiel in broekzak verder niks omdat ik dacht beter van niet. Vrouw liep achter ons en zat al met haar hand in mijn broekzak, dus ik draaide me snel om, (ging zo snel)alleen zij had een mes, duwde barbara op de grond en ze sloeg mij in de nek en krasde met haar mes in mijnnek.Zei dat ik mobiel moest geven anders ging ze me steken, dus ja wat doe je dan, misschien ishet wel mietje maar doet niks maar misschie nook wel. Dus gaf maarmijn mobielen ze liep weg.

Ach we moesten er wel later om lachen,maar op moment denk je wel even OMG. Wil jullie niet bang praten alleen heeft mij even weer op scherp gezet. En kan overal gebeuren ook in Nederland. Voor de rest is het allemaal mooi hier en de mensen zijn aardig, alleen je moet wel even koppie koppie blijven. En vooral in grote steden.

Wij kunnen ieder geval zeggen dat we wat hebben beleefd!!:P

Iedereen gezellige oud&nieuw!! Pas op voor gevaarlijke vrouwtjes die achter je lopen!:P

Liefs

Reacties

Reacties

nelleke

Nou Lyan,je kan zeggen wat je wilt,maar jullie beleven nog al wat zeg,gelukkig verder goed verlopen zullen we maar denken.
straks maar veel plezier met je moeder en oma,en alvast goed uiteinde en nog beter begin zullen we maar hopen,dikke tût van ons allen hier in lemmer.
doeiiiiiiiiiii

Beppe Vera

Koppie koppie Lyan, use your common sense ;) Jullie ook een hele fijne jaarwisseling. Dikke tuut voor jullie daar!!

jacqueline

na een half uurtje te hebben geskypet met jou nu maar even gelezen. Ik moet er ook wel een beetje om lachen. Ome Job niet hoor!! goed uitkijken.
Nogmaals een goede jaarwisseling, en een fijn verjaardag de 5de samen met mam, oma en Barbara.......en de rest oké.

Heel veel liefs van ons. XXXX
Job&Jacq&Dion&Isza. En Niels ook nog zolang dat nog duurt :)

Brenda

Ahhh Lyan!
Dat meen je niet!
Wel gevaarlijk daar! Hopelijk gebeurd dat niet weer.
Niet best zeg! Gelukkig leef je nog! Pas goed op je zelf!!

Mooi dat je je wel vermaakt hebt daar!Dan heb je toch nog kunnen genieten. Gelukkig maar!

Meid heel lief van je smsje. Is dat jou nieuwe nummer? Had je ons sms daarna weer gehad? Heb je dat nummer nog wel uit nl of is die juist weg?

Gelukkig nieuwjaar meid.

Liefs Ons.

Kus van Aran

Marjon de Jong

Meid, jij beleeft nog eens wat, je moeder in de zenuwen vanzelf. Een hele leuke tijd toegewenst met
oma en je moeder.
groet Marjon en Jan

heleen

CHICKIEEE

wat een story weer! en mevrouw heeft t kerstgevoel niet omdat ze op t strand ligt! WHAH ik ben zeer JALOERS!! hopelijk tog wel een goed feestje met NYE? of zoals ze hier zeggen Hogmanay;) we skypen snel weer!! heb je mn kaart al gehad?? LOVE U!

xoxo

Elise

Heeey lieverd!

Woow wat een verhaal en wat kan je dat mooi vertellen elke x. Wel super dat jullie het naar je zin hebben gehad en dat hebben gedaan. Jullie beleven wel elke x wat.
Oh wat eng joh jeetje ik ben super blij dat jullie zo hebben gereageerd en dat het goed is. Pff jullie zullen
echt wel heel erg geschrokken zijn. Gelukkig is het goed gekomen!! Bedankt weer voor je mooie verhaal en ben blij om te horen dat je zo goed naar je zin hebt!!
Heeel veel plezier nog, hele goede jaarwisseling en straks ook heel veel plezier als je moeder en oma er zijn!!

Ik denk aan je lieverd!!

Liefsss xxx Elise

Sarah

Potverdorie Lyan!
Wat een avonturen zeg, ik vind het toch wel een beetje eng hoor, dat met die messtekerige vrouw. Wel goed op jullie zelf en elkaar passen!

Ik wens jullie een fijne jaarwisseling toe!

Sanne

Lyan! Wat een avonturen zeg!
Jeetje dus nu toch ook wel de donkere kant van Zuid-Afrika meegekregen..akelig zeg! Maar bikkels als jullie zijn gaan jullie gewoon weer verder alsof er niets is gebeurd.. you go girls! :)

Lijkt me zo vreemd om kerst te vieren met een temperatuur van 40 graden! Maar ook wel es leuk :) Ben benieuwd hoe oud en nieuw is daar.. In ieder geval een heel goed uiteinde gewenst!

Pas goed op jullie zelf!

X mij

yvonne scholten

nou Lyan, jullie hebben zeker wat meegemaakt!
Lijkt me toch wel eng, zo'n vrouw met een mes.
Ik vind je zeker geen mietje, zou hetzelfde gedaan hebben.
Jammer van je telefoon en je Rands.
Weer een hoop meegemaakt.
Goede jaarwisseling en een gezond 2011
Berend en Yvon

Dorine

Hey meid,

Jeetje zeg.... wat een verhaal.
Je moeder en oma zijn inmiddels onderweg. Ben erg benieuwd hoe zij het gaan vinden. Hartstikke leuk in ieder geval om elkaar weer even in de armen te houden...
Een héél fijn 2011 en dat je nog maar veel ervaringen op mag doen. Ik ben trots op je!

Liefs,
Dorine, Lynn en Levy

Buuf Ilona

Hé Lyan, niet allemaal van die enge dingen doen hoor. Anders kom je maar weer gewoon naar huis! ;-)

Veel plezier met je moeder en oma en alvast van harte gefeliciteerd. Doe je mams de groeten van ons en zeg maar dat we goed op Alby zullen passen.

Liefs, de Buurtjes

Yvonne O

Zooo, das niet mis, wel geschrokken denk ik maar gelukkkig goed afgelopen!
Hoe is `t nu met je moeder en oma in je buurt, apart maar wel fijn denk ik, kunnen ze zich `n beetje inleven waar je mee bezig bent. Doe ze een dikke kus en jij nog voor je verjaardag een dikke tuuuut. gr. C en Y

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!